Syg pige uden appetit

13. november 2004

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Syg pige uden appetit

Kære Helen

Min datter på knap 8 måneder er blevet ramt af en RSV-infektion. Som jeg kan forstå, er det en temmelig normal virus som der ikke findes en behandling for, men som skal gennemleves med tålmodighed. Men det er nu en hård omgang synes jeg.

Hun er nu syg på 10. dag. Hun har ingen fast føde fået i disse ti dage og hendes appetit på mælk er også nedsat. Derudover kaster hun jævnligt op pga den voldsomme hoste. Hun var heldigvis en godt polstret pige inden hun blev syg, men jeg synes hun har tabt sig meget, hvilket selvfølgelig ikke er underligt, med den sparsomme næring hun hiver indenbords (jeg ammer ikke).

Hendes bleer er våde så jeg er ikke bange for, at hun ikke får nok væske, men jeg kan ikke lade være med at bekymre mig alligevel. Jeg tilbyder hende troligt skemad 2-3 gange ...

Annonce

... om dagen, men hun afviser blankt. Måske ryger der et par skeer ind, hvis bølgerne går højt.

Helen, jeg er i syv sind. Har du mon et godt råd til, hvordan jeg får noget i hende? Eller har du erfaringer med, hvordan denne virus kan bekæmpes?

Min egen læge giver mig blot ret i, at det er hårdt at have syge børn, men kan ellers ikke stille noget op. Jeg er også bange for, at hele vores langstrakte og noget besværlige proces med skemaden skal startes forfra, når hun engang bliver rask. Men hun burde jo være i gang med rugbrødshapsere og andre fyldige måltider, hendes alder taget i betragtning.

Jeg kan godt høre jeg ikke stiller dig et konkret spørgsmål, men jeg håber du alligevel kan give mig et par kloge ord med på vejen. Det plejer du nemlig at være rigtig god til.

Kærlige hilsner lill

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder