Svar: Søvn og sygdom - 10 mdr.

21. juni 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære D og M

Tak for jeres brev :)

Der er intet som sygdom, der kan ødelægge ellers gode søvnrytmer og rutiner, og ofte er man nødt til at sige til sig selv, at der er tale om en periode, og at I derfor lige nu må gøre det I oplever vil virke bedst. Det vil sige, at de regler I ellers har haft, måske skal brydes, fordi jeres datter lige nu har brug for ekstra meget nærhed, tryghed og omsorg.

Hun har halsbetændelse - feber og smerter - og hun forstår ikke hvad der sker. Hun kan ikke forholde sig til at være syg, hun forstår ikke hvorfor eller hvad der sker med kroppen, hun ved ikke hvor lang tid det tager og hvornår det holder op, hun kan kun mærke at hun har det dårligt og det er i sig selv utrygt for hende. Hun er også for lille til at forstå en forklaring og det eneste der ofte vil virke er, hvis hun kan mærke at I er okay, at I kan tage det roligt og at I er der for hende. Hun vil spejle sig i jeres ro og dermed også selv blive mere rolig.

Hendes antibiotika skal naturligvis have lidt tid til at virke, men det virker ofte hurtigt på feberen og hun vil stille og roligt få det bedre. Hun kan dog stadig godt være lidt hævet og øm i halsen og her kan det være en rigtig god idé at give hende lune drikke - og meget gerne inden hun skal sove. Det er derfor helt okay, hvis I giver hende en flaske at sove på. Der kan være modermælkserstatning i flasken for hun skal naturligvis stadig have sin mælk, men hun må også godt, nu hvor hun er syg, få lidt lun te - det kan være f.eks. lidt tynd kamille te evt. med lidt sukker (1 tsk sukker i 100 ml).

I må gerne give hende flaske imens hun ligger ved siden af jer i jeres seng, så hun med jeres nærhed, og fysiske kontakt måske bedre kan finde roen. I må også gerne give hende flasken i tremmesengen, så hun ikke oplevet at skulle flyttes midt i sit putteritual, men får lov til at falde i søvn i sin seng. Det vil være en god idé at elevere hendes hovedgærde, så hun ligger lidt højere med hovedet, det kan I gøre ved at komme en lille pude, et sammerullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Det vil være rigtig godt at flaske fjernes lige før hun falder i søvn - altså lige der, hvor hun slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og sover. Så hun får mælk/flaske at sove på, men ikke falder i søvn med den i munden - den skal lige slippes inden hun sover. Kan det ikke lykkes lige nu, hvor hun er syg, så fred være med ...

Annonce

... det - igen I skal gøre det, som I fornemmer virker bedst!

Det lyder også som om at I lige nu måske putter hende lidt for tidligt og at hun ikke er rigtig parat til at sove, når I forsøger. Det kan derfor være en god idé at sidde lidt med hende i stuen og lade hendes slappe lidt af der, og så først putte hende, når hun tydeligvis er parat til at sove. Igen kan I også prøve at lægge jer med hende i jeres seng, for at se om hun så bedre kan koble fra overfor dagen og finde roen i kroppen. Netop det at hun lige nu har troet at I skulle lege og ikke sove, tyder på at puttetidspunktet ikke er helt rigtigt. Det handler om at "springe på søvntoget, når det holder ved perron" :)

I skal forestille jer at der kører et søvntog - det er de tidspunkter, hvor vi er parate til at falde i søvn, hvor søvnhormonerne kommer - kommer man for tidligt kan man ikke sove og må vente på at søvntoget kommer, kommer man for sent, kan man heller ikke sove og må igen vente på at næste tog kommer - og det er frustrerende at vente, uanset om man kommer for tidligt eller for sent.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Søvntog kører ofte med 20 og 40 minutters interval, så når man ikke det ene tog, så må man forsøge at nå det andet. Og det betyder at hvis jeres datter tydeligt ikke kan sove, ikke er parat, når I forsøger, så kan I være nødt til at gå ind i stuen, sætte jer, få ro på og så holde øje med hende, se på hende efter 20-40 minutter og vurder om hun så er mere parat til at blive puttet der. Og så forsøge igen. Hvis I kæmper med hende i en time eller mere, så er det frustrerende for jer alle og det kommer der ikke noget godt ud af ...

Det er helt naturligt at hendes søvn og også sovetidspunkter kan ændre sig lidt under sygdom. Hun sover måske mere, fordi hun er syg, har feber osv. og kroppen restituerer sig under søvn, men hun sover ofte også afbrudt, når hun er syg og kan derfor også sove kortere lure og dermed kan søvnrytme og altså tidspunkterne for søvn dagen igennem ændre sig - og derfor er I lige nu nødt til at være lidt fleksible omkring jeres datters søvn :) Så selvom I har fået arbejdet på en rytme og rutine, som gjorde det lettere for hende at falde i søvn om aftenen, så er dette lige nu lidt ude af kurs, netop fordi hun er syg - men I har noget godt at vende tilbage til og det er vigtigt :)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre og derudover vil jeg anbefale jer min nyeste bog "Helens bog om børn og sygdom" :)

Fortsat held og lykke - og rigtig god bedring:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre