Brev:
Nattesøvn og udfordringer
22. juni 2013
Alder:
6 mdr.
Nattesøvn og udfordringer
Kære Helen.
Mange tak for dine tidligere svar på vores spørgsmål. Vi har stadig en superdejlig, glad og harmonisk pige - nu på 6 1/2 måned. Hun kan sidde, kravle, vinke, klappe og har fået en tand :-) Hun er utrolig glad i løbet af dagen, det er en fornøjelse at være sammen med hende. Vi har dog stadig udfordringer i forhold til nattesøvnen. Jeg kunne derfor - igen - tænke mig at få nogle ideer. Alternativt bare høre, at det er helt normalt - i så tilfælde har jeg stadig overskud til at håndtere minimal sammenhængende søvn.
For tiden ser det nogenlunde således ud:
Dagens rytme ligner meget - både i forhold til søvn og mad - det forslag, du sendte i sidste brev - hun sover dog sjældent den sidste lur nu - så hun plejer at vågne ca kl 15 fra den sidste lur, og er klar til at putte mellem 20 og 21. Hun spiser nogenlunde svarende til den plan, du sendte.
Når hun er puttet, vågner hun ofte kl ca 23 - græder, trøstes, og sover videre. Herefter vågner hun kl 24 og bliver ammet - nogle gange dog først kl 0130 - det er de få fabelagtige nætter:-). Så vågner hun ca 0130, far trøster, hun sover videre. Vågner måske ca 03, trøstes af far. Vågner igen ca 0330-04 - bliver ammet. Sover til ca 0530-0630, ammes - og er klar til at stå op.
Vi arbejder på, at hun ikke skal amme ml 24 og 05, det er muligvis det, hun reagerer på. Og at hun iøvrigt er motorisk og socialt superaktiv og opmærksom. Men som jeg nævnte i et tidligere brev, har vi nogle ganske få gange i løbet af hendes liv oplevet, at hun sover 4-5 timer i træk - men oftest er det 2 timer - og når det går rigtig godt 3 timer.
Hvad tænker du mon - er det bare tiden, vi skal vente på - jeg har jo aldrig hørt om en 16 årig, der vågner hver 2. time - men hvis vi kunne gøre noget for at hun får en mere sammenhængende søvn inden da, ville det være dejligt for os alle :-).
Mange gode hilsner fra
Lone