Svar: Ondt i maven og diarre
26. oktober 2004
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er lidt usædvanligt med vandtynde diarré igennem flere måneder, men jeg kan forstå at lægen er inde i billedet og tilsyneladende ikke har kunne komme med nogen forklaring.
Vejrtrækningen hos små børn kan godt være uregelmæssig uden at det har nogen betydning. Børn svinger meget i respiration, når de f.eks. sover, så det kan være helt normalt.
Da du skriver at jeres søn også er begyndt at være noget snottet, tænker jeg på om han mon også er begyndt at hoste? Har I større søskende eller større børn i omgangskredsen, i givet fald kan det være fordi han er smittet med det som hedder RS virus. Du kan læse mere om dette under sygebørn.dk, som du finder i min link samling.
Med hensyn til afføringen og alder, så er det rigtigt at mange børn får et lidt ændret afføringsmønster frem mod 4 mdr´s alderen, hvor tarmsystemet ændrer sig. Mange børn er på dette tidspunkt også ved at være parate til at nedbryde anden føde end mælk.
Tidligst fra 4 mdr´s alderen kan du begynde at give ham fast føde, hvorvidt han er parat til dette, afhænger af hvordan han sover og bliver mæt nok af brystmælk, samt hvorvidt han virker interesseret i den mad, som du spiser.
Rigtig god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske