Svar: Gylp - for meget?

5. april 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt at børn gylper. Når barnet bøvser eller når barnet bevæges, så kommer der let mælk retur fra mavesækken, op gennem spiserøret, og ud af munden som gylp.

Den gylp der kommer op ser naturligt forskellig ud alt efter, hvor hurtigt barnet gylper efter det har spist. Hvis barnet gylper med det samme, vil mælken ofte være "ren", men hvis barnet gylper lidt tid efter det har spist, så vil mælken godt kunne se "klumpet" ud, fordi barnet så er begyndt at nedbryde det.

Når et barn gylper så vurdere man altid hvor meget det er - man ser på om det påvirker barnets vægt. Hvis barnet gylper så meget, at det ikke når at optage næringen fra mælken og derfor ikke tager på eller ikke tager nok på, så vil man behandle det - men hvis barnet vokser, tager fint på og i det hele taget virker til at trives godt sin gylpen, så ser man tiden an.

Man kalder det for Gastroesophageal Refluks (GER), når barnet gylper meget. Refluks betyder egenlig bare at noget at maveindholdet glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Er det i en grad, hvor man kan kalde det en sygdom, så kaldes det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang.

Hvis barnet har GERD, så vil det ofte svie i spiserøret, fordi der vil være mavesyre der løber tilbage fra maven. Og det kan gøre at disse børn græder meget, fordi de har ondt. Det kan også gøre at de sover dårligt, fordi det gør ekstra ondt, når de ligger ned.

Det kan være en god idé at du prøver at amme af to omgange, - altså lægger en pause ind undervejs i amningen. Hun kan f.eks. blive ammet fra den ene side, blive skiftet og så blive ammet fra samme side for at få "tømt" brystet godt eller hvis hun har "tømt" det ene bryst, så efter skiftning blive lagt til ...

Annonce

... modsatte side.

Giver man flaske, så kan barnet få udmalket modermælk i flasken tilsat aprestagum (fortykkelsesmiddel) eller man kan give specielerstatningen Enfamil AR, der købes på apoteket, som er specielt beregnet til børn med refluks.

Hvis man oplever at barnet har problemer med mavesyre og deraf smerter, så kan man vælge at behandle med f.eks. Losec eller Nexium. Det er jeres læge eller børneafdeling der skal ordinere dette. Jeg synes ikke du skal give din datter forskellige produkter, uden at du har haft lægens vurdering inde over.

Når din datter spiser hos dig, så vil det være rigtig godt at hun sidder oprejst. Det kan være en fordel at amme i tvillingestillingen, så hun sidder mere op og maden på den måde lettere holder sig i maven. Det kan også være en god idé at sidde med hende i 20 minutter efter hun har spist, så mælken har en chance for at løbe videre til hendes tarme, før du lægger hende fra dig ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt der, hvor hun sover. Det kan du gøre ved at stille liften på en pude eller lignende eller ved at komme et lille sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedgærdet.

Det er vigtigt at du lægger hende på maven dagligt og flere gange om dagen og det er naturligt svært, når du oplever at hun gylper meget. Men det er i maveliggende stilling at hun får styrke til at kunne krybe, trille omkring, dreje om sin egen akse og også kravle. Derfor vil det være rigtig godt, at du stille og roligt forsøger at finde en rytme, hvor hun sover, vågner, leger, ligger på maven og får mælk inden hun så skal sove igen. På den måde har du mulighed for at hun kan ligge på maven uden at hun gylper det hele op igen ...

Jeg håber du kan bruge dette videre og er du i tvivl, så drøft det med jeres læge. Det er altid en god idé at få lægen til at undersøge - heller en gang for meget :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder