Svar: Gylp - for meget?
5. april 2013
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn gylper. Når barnet bøvser eller når barnet bevæges, så kommer der let mælk retur fra mavesækken, op gennem spiserøret, og ud af munden som gylp.
Den gylp der kommer op ser naturligt forskellig ud alt efter, hvor hurtigt barnet gylper efter det har spist. Hvis barnet gylper med det samme, vil mælken ofte være "ren", men hvis barnet gylper lidt tid efter det har spist, så vil mælken godt kunne se "klumpet" ud, fordi barnet så er begyndt at nedbryde det.
Når et barn gylper så vurdere man altid hvor meget det er - man ser på om det påvirker barnets vægt. Hvis barnet gylper så meget, at det ikke når at optage næringen fra mælken og derfor ikke tager på eller ikke tager nok på, så vil man behandle det - men hvis barnet vokser, tager fint på og i det hele taget virker til at trives godt sin gylpen, så ser man tiden an.
Man kalder det for Gastroesophageal Refluks (GER), når barnet gylper meget. Refluks betyder egenlig bare at noget at maveindholdet glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Er det i en grad, hvor man kan kalde det en sygdom, så kaldes det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang.
Hvis barnet har GERD, så vil det ofte svie i spiserøret, fordi der vil være mavesyre der løber tilbage fra maven. Og det kan gøre at disse børn græder meget, fordi de har ondt. Det kan også gøre at de sover dårligt, fordi det gør ekstra ondt, når de ligger ned.
Det kan være en god idé at du prøver at amme af to omgange, - altså lægger en pause ind undervejs i amningen. Hun kan f.eks. blive ammet fra den ene side, blive skiftet og så blive ammet fra samme side for at få "tømt" brystet godt eller hvis hun har "tømt" det ene bryst, så efter skiftning blive lagt til modsatte side.
Giver man flaske, så kan barnet få udmalket modermælk i flasken tilsat aprestagum (fortykkelsesmiddel) eller man kan give specielerstatningen Enfamil AR, der købes på apoteket, som er specielt beregnet til børn med refluks.
Hvis man oplever at barnet har problemer med mavesyre og deraf smerter, så kan man vælge at behandle med f.eks. Losec eller Nexium. Det er jeres læge eller børneafdeling der skal ordinere dette. Jeg synes ikke du skal give din datter forskellige produkter, uden at du har haft lægens vurdering inde over.
Når din datter spiser hos dig, så vil det være rigtig godt at hun sidder oprejst. Det kan være en fordel at amme i tvillingestillingen, så hun sidder mere op og maden på den måde lettere holder sig i maven. Det kan også være en god idé at sidde med hende i 20 minutter efter hun har spist, så mælken har en chance for at løbe videre til hendes tarme, før du lægger hende fra dig ...
Det er en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt der, hvor hun sover. Det kan du gøre ved at stille liften på en pude eller lignende eller ved at komme et lille sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedgærdet.
Det er vigtigt at du lægger hende på maven dagligt og flere gange om dagen og det er naturligt svært, når du oplever at hun gylper meget. Men det er i maveliggende stilling at hun får styrke til at kunne krybe, trille omkring, dreje om sin egen akse og også kravle. Derfor vil det være rigtig godt, at du stille og roligt forsøger at finde en rytme, hvor hun sover, vågner, leger, ligger på maven og får mælk inden hun så skal sove igen. På den måde har du mulighed for at hun kan ligge på maven uden at hun gylper det hele op igen ...
Jeg håber du kan bruge dette videre og er du i tvivl, så drøft det med jeres læge. Det er altid en god idé at få lægen til at undersøge - heller en gang for meget :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske