Urolige nætter på grund af maven

5. april 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Urolige nætter på grund af maven

Hej Helen..

Ja, jeg synes hele tiden der dukker noget op :-) Så endnu et brev herfra.

Vi døjer med nogle ret urolige nætter. Min opfattelse er ikke det alene er pga hun roder lidt rundt i sengen - det kan det måske være en enkelt gang eller to når hun vågner men ikke en gang i timen ca.

Kort fortalt, så siden sidste brev, så blev A ret syg og nægtede at indtage andet end en smule væske i 1½ døgn - det viste sig hun havde lungebetændelse samt rød i halsen og der var væske i ørerne :-(

Nu er hun på penicillin og er det 3 dage endnu.
I forbindelse med sygdommen fik hun Panodil i 4 døgn, et døgn inden hun kom til vagtlæge og 3 døgn efter. I de sidste 3 døgn sov hun som i en drøm, hun vågnede omkring midnat og fik en flaske, igen omkring kl 6 og sov så yderligere 2 timer.
Om aftenen kunne jeg bare lægge hende i sengen og hun trillede om på siden og lagde sig til at sove.

Så stoppede jeg med panodilen og vi er tilbage til det samme postyr hver nat. hun vågner ca 1 gang i timen og hun skal vugges i søvn. Nogle gange i løbet af natten kan jeg blot hjælpe hende med at vende sig eller give sutten.. men langt de fleste gange er hun så ulykkelig at hun skal vugges i søvn igen.

Jeg har fået en tid til ørelæge om 2 uger - det var den tidligste tid jeg kunne få, og min egen læge har sagt han synes jeg skal fortsætte med at give Panodil om aftenen, så hun sover på sådan en..

MEN nu har jeg bemærket hun vågner også pga luft i maven, hun vågner op og skriger.. når jeg så tager hende op, så skriger hun i noget tid og så kommer der en ordentlig masse luft ud.. hun kan prutte i 5 min, og så lægger hun sig til at sove igen.

I går nat gav jeg hende Panodil igen og der vågnede hun ca hver anden time og pruttede.... nu har jeg her til aften ikke givet hende Panodil og indtil videre har hun været vågen 2 gange fra kl 19-22.

Før hun blev syg fik hun laktulose i en lille uge, men i og med hun nægtede at tage noget til sig, og jeg kun kunne få ...

Annonce

... laktulosen i hende ved at blande det i en flaske, stoppede det helt af sig selv igen.

Penicillinen slog også maven lidt i stykker, så hun havde tynd mave et par døgn, og i dag kom hun så selv af med noget igen - første gang i 2 døgn, det første var lidt hårdt, men det næste var meget fint - det kom over 4 gange ;-) Og det eneste jeg gjorde var at blande sveskemos i hendes havregrød til morgen og så er hun vild med vindruer (selvfølgelig uden skind og kerner og så er de skåret i 8 små stykker), og det synes jeg også jeg har hørt kan sætte gang i maven.

Nå, men hvordan kan jeg lige afhjælpe alt det luft - for jeg tror måske lidt det er en blanding af ørerne og maven lige pt. Men Panodil hjælper jo ikke på maven.... og er for øvrigt ikke helt pjattet med at min læge synes jeg skal stoppe hende med det i 2 uger!

Der er ikke meget rytme i dagen, men det har set ud som følger de sidste par dage:

kl 6.30 står op
kl 7.00 havregrød med sveske og vand
kl 8.00 puttes til lur (sover kun 45 min)
kl 9.30 frugt og vand
Kl 11.00 flaske og puttes til lur (sover igen kun 45 min)
kl 12.30 bondebrødshapser med flødesost, makrel, leverpostej eller lign, vand.
kl 14.30 flaske og puttes til lur (sover gerne 1½ time)
Kl 16.00 fuldkornsgrød med frugt og vand
Kl 17.30 grøntsagsmos med lidt kød/fisk i.
Kl 19 flaske og puttes til nat
kl 22/23 flaske
kl 4/5 flaske

Som du kan se har jeg skåret flaskerne ned igen og efter hun har været syg må jeg igen godt give hende grød.. men efter hendes stejke er hun blevet helt vildt dygtig til at tygge. Så hun får som skrevet allerede bondebrødshapsere og spiser ca ½ skive med pålæg til frokost.

Hun starter i vuggestue d 16. april, så jeg vil ikke begynde at rykke rundt på den rytme der ikke rigtig er, for der bliver nok rykket på tingene når hun starter der.

Nogle råd til luften i maven? Hun ligger meget på maven i løbet af dagen og er meget aktiv generelt..

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Sara

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.