Svar: Motorisk forsinket?
2. marts 2013
Alder:
12 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Hvor gerne jeg end ville, så er det meget svært for mig at svare på dine spørgsmål omkring din søn og hans udvikling. Det er børneafdelingen, der skal undersøge ham og give dig en vurdering af ham :)
Der kan være mange årsager til at han grovmotorisk udvikler sig sent - og ja, man kan godt blive motorisk forsinket på grund af sygdom. Når det er sagt, så har han jo fået støtte af børnefys i gennem flere måneder - og det lyder også som om at det går fremad, men det går langsomt ... Og hvorfor det er sådan, er svært for mig at sige.
Og ja, man kan også undersøge ham for at finde ud af om han fejler et eller andet, der kan forsinke ham, men man skal vide hvad man går efter. Så børneafdelingen skal have nogle formodninger, som de så undersøger for. Hvis de f.eks. har en formodning om at han har haft iltmangel eller at han har slået hovedet eller lignende, så vil de kunne scanne ham. Det kan også være at de f.eks. har en formodning om at han har en kromosomafvigelse, og så vil de kunne tjekke for det.
På børneafdelingen vil der normalt blive lavet en neurologisk undersøgelse. Det betyder at lægen ser på og vurderer barnets muskelstyrke, færdigheder og reflekser. Og ofte må lægerne se barnet flere gange, fordi symptomerne typisk bliver tydeligere, jo ældre barnet bliver. Hvis barnet f.eks. har problemer med lammelser i nogle af kroppens muskler, så vil man ikke kunne finde ud af dette ved f.eks. at tage en blodprøve eller røntgenfotografere barnet - her er neurologen nødt til at undersøge barnet.
Jeres dreng kan også godt have problemer med sin motoriske udvikling, uden at han af den grund behøver at have problemer. Han kan altså godt være god til at snakke, kommunikere og i det hele taget være rigtig godt med socialt, som du også beskriver, de ting behøver ikke at hænge sammen. Selvom han motorisk har nogle udfordringer, så kan hans generelle intelligens godt ligge indenfor normalområdet.
Der er desværre rigtig mange muligheder og således også mange forklaringer. Og selvom det er rigtig svært, så prøv at fokusere på de små fremskridt der er. Det er rigtig godt at I stadig har en fys til at hjælpe jeres dreng og det er rigtig godt at I følges af børneafdelingen - men det er naturligvis rigtig hårdt og du går rundt og tumler med rigtig mange tanker. Skriv det ned og drøfte det med jeres læge - ikke bare børneafdelingen, men også jeres egen læge, så du ikke går med tingene alene, men får det talt igennem med lægen :)
Sender dig et stort knus på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske