Svar: Motorisk forsinket?

2. marts 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Hvor gerne jeg end ville, så er det meget svært for mig at svare på dine spørgsmål omkring din søn og hans udvikling. Det er børneafdelingen, der skal undersøge ham og give dig en vurdering af ham :)

Der kan være mange årsager til at han grovmotorisk udvikler sig sent - og ja, man kan godt blive motorisk forsinket på grund af sygdom. Når det er sagt, så har han jo fået støtte af børnefys i gennem flere måneder - og det lyder også som om at det går fremad, men det går langsomt ... Og hvorfor det er sådan, er svært for mig at sige.

Og ja, man kan også undersøge ham for at finde ud af om han fejler et eller andet, der kan forsinke ham, men man skal vide hvad man går efter. Så børneafdelingen skal have nogle formodninger, som de så undersøger for. Hvis de f.eks. har en formodning om at han har haft iltmangel eller at han har slået hovedet eller lignende, så vil de kunne scanne ham. Det kan også være at de f.eks. har en formodning om at han har en kromosomafvigelse, og så vil de kunne tjekke for det.

På børneafdelingen vil der normalt blive lavet en neurologisk undersøgelse. Det betyder at lægen ser på og vurderer barnets muskelstyrke, færdigheder og reflekser. Og ofte må lægerne se barnet flere gange, ...

Annonce

... fordi symptomerne typisk bliver tydeligere, jo ældre barnet bliver. Hvis barnet f.eks. har problemer med lammelser i nogle af kroppens muskler, så vil man ikke kunne finde ud af dette ved f.eks. at tage en blodprøve eller røntgenfotografere barnet - her er neurologen nødt til at undersøge barnet.

Jeres dreng kan også godt have problemer med sin motoriske udvikling, uden at han af den grund behøver at have problemer. Han kan altså godt være god til at snakke, kommunikere og i det hele taget være rigtig godt med socialt, som du også beskriver, de ting behøver ikke at hænge sammen. Selvom han motorisk har nogle udfordringer, så kan hans generelle intelligens godt ligge indenfor normalområdet.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Der er desværre rigtig mange muligheder og således også mange forklaringer. Og selvom det er rigtig svært, så prøv at fokusere på de små fremskridt der er. Det er rigtig godt at I stadig har en fys til at hjælpe jeres dreng og det er rigtig godt at I følges af børneafdelingen - men det er naturligvis rigtig hårdt og du går rundt og tumler med rigtig mange tanker. Skriv det ned og drøfte det med jeres læge - ikke bare børneafdelingen, men også jeres egen læge, så du ikke går med tingene alene, men får det talt igennem med lægen :)

Sender dig et stort knus på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer