Svar: Meget syg i vuggestue
17. februar 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det lyder som en god idé at jeres dreng kommer i dagpleje i stedet for i vuggestue. Færre børn sammen, vil naturligt nedsætte hans disponering for smitte og det lyder som om at kommunen tager problemstillingen alvorligt, når de prioriterer at der ikke skal gæstebørn i dagplejen. Det lyder således som et rigtig godt tilbud, som du skal takke ja til :)
Der er mange ting man kan gøre for at forebygge smitte og en af de vigtigste er at holde sit barn hjemme. Det er naturligvis lettere sagt end gjort, men det er rigtig godt, at du har mulighed for at holde ham hjemme, hvis børnene f.eks. skal i legestue. Det er også sådan at, når han har været syg, så vil han ofte være mere modtagelig for sygdom igen og derfor kan det være godt at han når at blive helt rask før du atter sender ham af sted. Så jo mere fleksible arbejdstider du har, jo mere du kan flekse i forhold til om han har behov for at være hjemme eller skal af sted, jo bedre er det faktisk - og det lyder heldigvis som om at du har nogenlunde mulighed for fleksibilitet og det er rigtig godt :)
Håndvask og god hygiejne er alfa omega for at forebygge smitte. Det betyder blandt andet at man skal huske at vaske hænder både på barnet og på sig selv - f.eks. i forbindelse med næsepudsning, bleskift, og når hænderne er synligt beskidte f.eks. når man har været ude at lege.
Hygiejne er også afspritning af puslepude, - det er især vigtigt når flere børn skiftes på samme pude. Det er rengøring af legetøj, sengetøj osv. Det er vigtigt at være opmærksom på at børn i din dreng alder ofte kommer legetøj i munden, bytter sutter osv. og det giver alt sammen risiko for at sygdomme kan sprede sig fra barn til barn.
Immunforsvaret bliver konstant sat på arbejde hos små børn og børn skal udsættes for lidt forskellige bakterier og vira, for at immunforsvaret styrkes. Du kan dog også gøre lidt forskelligt selv. Det er f.eks. vigtigt at han spiser sund og varieret. Det vil sige at han skal have mad fra alle fødevarer grupper og det kan f.eks. være en rigtig god idé at give ham fisk flere gange ugentligt. Det kan være til aften eller det kan være til frokost. Fisk indeholder forskellige mineraler og vitaminer, blandt andet Selen, der virker som antioxidant.
Du kan tale med jeres læge eller børneafdelingen om, hvorvidt jeres dreng kan have brug for ekstra kosttilskud. Det anbefales normalt ikke at give børn høje enkeltdoser af vitaminer og mineraler - ud over jern og D-vitamin som Sundhedsstyrelsen jo anbefaler, men lægerne kan godt skønne at der i jeres tilfælde, kan være et særligt behov og det kan du naturligvis tale med dem om:)
Søvn, det at sove godt, har betydning for immunforsvaret. Når barnet sover godt og sover længe, så styrkes immunforsvaret, og hvis barnet sover dårligt, så svækkes barnets evne til at komme over forskellige infektioner. Derfor er det vigtigt at du hjælper din dreng med at få en god søvn. Det vil i forhold til hans alder sige to lure dagligt, - en formiddagslur og en middagslur og så en god lang nattesøvn. Han må meget gerne sove 13-14 timer i døgnet, hvis han kan.
Det er vigtigt at hjælpe ham med at holde en stabil temperatur. Han bør ikke svede eller fryse, bør ikke udsættes for træk osv. Det kan her være en god idé at bruge uldundertøj og uldnattøj, fordi det hjælper ham med at regulere temperaturen. Det er også vigtigt med hue og handsker, når I er ude, ligesom bløde indesko på fødderne er en god idé.
Jeres dagplejer og den tilsynsførende pædagog, vil naturligvis være informeret om problemstillingen, når din dreng flyttes til dagpleje. Jeg tænker derfor at det vil være relevant at I holder et møde om hvordan I kan støtte ham bedst muligt og at I herunder også taler om f.eks. hygiejne. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en bog der hedder "Hygiejne i daginstitutioner og dagpleje", som kan være rigtig god at læse i. Sundhedsstyrelsen har også lavet et internetbaseret katalog til kommunerne med idéer til undervisning, spil, pjecer osv. der kan inspirere til, hvordan man kan arbejde med håndhygiejne i dagplejen.
Jeg skal sende dig nogle link omkring det :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og god bedring! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske