Svar: Bricanyl i NES spacer
21. september 2004
Alder:
9 mdr.
Kære søvnige Gitte og lille Nichlas
Det er altid forfærdeligt hårdt at have et sygt barn og alle forældre bliver trætte.
Får din søn normalt Spacer, altså har han bronchitis og bliver behandlet jævnligt? Jeg spørger fordi det naturligvis er vigtigt at du kender til at bruge spaceren rigtigt og er blevet instrueret i dette. Derudover så kan det have betdning for lægens ordination.
Du har ret i at ti gange dagligt lyder af meget, men lægen må have en grund til at ordinere dette og selv om anden ordination kan stå på præparatet, så er det altid den lægelige ordination der bør følges.
Du skriver at I har kontaktet lægen. Jeg går ud fra at ordinationen ikke er foregået via telefon, men at lægen har set på Nichlas og sikret sig at han ikke har lungebetændelse, falsk strubehoste eller andet, men at bricanyl i spacer er det rigtige at gøre her.
Hvis du stadig er usikker omkring ordinationen, så synes jeg du skal ringe til lægen igen imorgen og fortælle om din bekymring. Du skal ikke føle at du er til besvær, hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt og en mors bekymring skal altid tages alvorlig.
Med hensyn til Bio Strath, så er dette et kosttilskud, hvilket sundhedsstyrelsen ikke anbefaler til børn under 1 år. Bio-Strath er i følge sundhedsstyrelsen et kosttilskud uden tilsatte næringsstoffer, hvilket betyder at der ikke er krav om registrering om markedsføring til spædbørn. "Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med levnedsmiddellovgivningen, hvis producenterne hævder, at produktet styrker kroppen forsvarsmekanismer" (citat: Sundhedsstyrelsens anbefalinger for spædbarnets ernæring).
Husk at elevere hans hovedende lidt, så han ikke ligger fladt. Dryp hans næse med saltvand, så han bedre kan få vejret og giv ham lidt lunt at drikke, da det også løsner.
Rigtig god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske