Svar: Altid syg
15. januar 2013
Alder:
20 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev :)
Jeg kan se at Olivia har haft mellemørebetændelse flere gange og også lungebetændelse og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt. Netop disse sygdomme ses jo i forbindelse med forkølelse og hoste og det er ofte sådan det starter - og derfor vil I sandsynligvis have haft lange perioder med snot, hoste og nys og også gråd og deraf også afbrudte nætter, manglende overskud osv.
Man kan, så vidt jeg ved, godt være arveligt disponeret i forhold til mellemørebetændelse. Jeg har på et tidspunkt læst at rent anatomisk kan der være noget omkring øretrompeten, der gør at barnet kan være ekstra disponeret og hvis man som forældre har haft mellemørebetændelse som barn flere gange, så kan ens egne børn også være i risiko for at få dette - du må dog ikke hænge mig op på dette. Andre faktorer spiller dog også ind.
Det har f.eks. betydning om barnet går i institution eller passes hjemme. Børn er passes ude har større risiko for smitte, fordi mange børn og dermed mange bakterier og vira på et sted øger smitterisikoen.
Nogle børn har også et lidt mere umodent immunforsvar, f.eks. børn der er født før tid vil ofte være i risiko for at få flere infektioner.
Du kan forsøge at styrke hende immunforsvar ved at give hende så varieret og sund en kost som muligt. Via kosten skal hun have forskellige vitaminer og mineraler. Det er også en god idé at hun ikke udsættes for træk og kulde og det kan være fornuftigt at bruge uldundertøj og nattøj i uld, så hun holdes ekstra varm på brystkassen. Det kan også være en god idé med lune strømper og indesko, handsker osv. når hun leger ude.
Du kan forebygge sygdom ved at medtænke hygiejne i hverdagen. Det er meget vigtigt at vaske hænder både på dig selv og på din datter f.eks. i forbindelse med bleskift og næsepudsning. Det er også vigtigt at vaske legetøj jævnligt og generelt forsøge at undgå at børn putter hinandens legetøj, sutter osv. i munden.
Det er vigtigt at sørge for et godt indeklima, hyppig rengøring - gulvvask, støvsugning, fjerne støv, udluftning osv. Jo flere man bor sammen, jo hyppigere behov for rengøring.
Det er vigtigt at lade sit barn vaccinere efter det danske børnevaccinations program.
Det er vigtigt at hjælpe hende med at sove godt. Hvis barnet sover godt styrkes immunforsvaret og et barn der ikke sover godt, vil have sværere ved at bekæmpe infektioner, når barnet bliver syg.
Du skal naturligvis søge læge, når lillepigen er syg. Og så er det også sådan at børn til en vis grad er nødt til at få nogle infektioner de første par år - herefter plejer immunforsvaret så at være stærkere og I begynder at kunne gå igennem en vinter uden konstant sygdom ... hvis det kan være en trøst .. næste vinter skulle altså være bedre end de to sidste har været :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og rigtig god bedring med hende! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske