Svar: Altid syg

15. januar 2013

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Charlotte

Tak for dit brev :)

Jeg kan se at Olivia har haft mellemørebetændelse flere gange og også lungebetændelse og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt. Netop disse sygdomme ses jo i forbindelse med forkølelse og hoste og det er ofte sådan det starter - og derfor vil I sandsynligvis have haft lange perioder med snot, hoste og nys og også gråd og deraf også afbrudte nætter, manglende overskud osv.

Man kan, så vidt jeg ved, godt være arveligt disponeret i forhold til mellemørebetændelse. Jeg har på et tidspunkt læst at rent anatomisk kan der være noget omkring øretrompeten, der gør at barnet kan være ekstra disponeret og hvis man som forældre har haft mellemørebetændelse som barn flere gange, så kan ens egne børn også være i risiko for at få dette - du må dog ikke hænge mig op på dette. Andre faktorer spiller dog også ind.

Det har f.eks. betydning om barnet går i institution eller passes hjemme. Børn er passes ude har større risiko for smitte, fordi mange børn og dermed mange bakterier og vira på et sted øger smitterisikoen.

Nogle børn har også et lidt mere umodent immunforsvar, f.eks. børn der er født før tid vil ofte være i risiko for at få flere infektioner.

Du kan forsøge at styrke hende immunforsvar ved at give hende så varieret og sund en kost som muligt. Via kosten skal hun have forskellige vitaminer og mineraler. Det er også en god idé at hun ikke udsættes for træk og kulde og ...

Annonce

... det kan være fornuftigt at bruge uldundertøj og nattøj i uld, så hun holdes ekstra varm på brystkassen. Det kan også være en god idé med lune strømper og indesko, handsker osv. når hun leger ude.

Du kan forebygge sygdom ved at medtænke hygiejne i hverdagen. Det er meget vigtigt at vaske hænder både på dig selv og på din datter f.eks. i forbindelse med bleskift og næsepudsning. Det er også vigtigt at vaske legetøj jævnligt og generelt forsøge at undgå at børn putter hinandens legetøj, sutter osv. i munden.

Det er vigtigt at sørge for et godt indeklima, hyppig rengøring - gulvvask, støvsugning, fjerne støv, udluftning osv. Jo flere man bor sammen, jo hyppigere behov for rengøring.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er vigtigt at lade sit barn vaccinere efter det danske børnevaccinations program.

Det er vigtigt at hjælpe hende med at sove godt. Hvis barnet sover godt styrkes immunforsvaret og et barn der ikke sover godt, vil have sværere ved at bekæmpe infektioner, når barnet bliver syg.

Du skal naturligvis søge læge, når lillepigen er syg. Og så er det også sådan at børn til en vis grad er nødt til at få nogle infektioner de første par år - herefter plejer immunforsvaret så at være stærkere og I begynder at kunne gå igennem en vinter uden konstant sygdom ... hvis det kan være en trøst .. næste vinter skulle altså være bedre end de to sidste har været :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og rigtig god bedring med hende! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!