Brev:
Dreng på 9 måneder - Spiser hver 3. time om natten!
16. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Dreng på 9 måneder - Spiser hver 3. time om natten!
Hej Helen!
Vores dreng er nu blevet 9 måneder og er lige startet i vuggestue. Det går rigtig godt.
Han har aldrig sovet særlig godt om natten (jeg har skrevet til dig mange gange før, vedr. neop det). Men her er lige et lille resume af hans sovevaner:
0-6 månder: Vågnede hver 3 time for at få mad
6-9 måneder: Da han blev 6 måneder, tog vi den sene flaske fra ham om natten, således at han kun fik flaske når han blev puttet og ved ca. midnatstid.
I denne periode begyndte han at vågne meget. Nogle gange var han vågen 15 gange på en nat – andre gange var han vågen 1 gang, men var så til gengæld vågen i 2-3 timer. Nogle gange skrigende, andre gange bare vågen! Kort sagt meget usammenhængende nattesøvn og absolut intet mønster i hvad han foretog sig om natten.
Nu er han så blevet 9 måneder og har været i vuggestue i en lille uges tid. Han er så begyndt at vågne hver 3. time – og falder ikke til ro før man giver ham sutteflaske???? Han spiser ca. 170! Det er da noget underligt noget? Jeg har forsøgt at trække ham, så der i hvert fald gik 4 timer imellem – men den time skriger han bare indtil jeg giver efter.
Er det mon bare en periode? Skal jeg give ham mad om natten, når nu det er det, han søger, eller hvad skal jeg gøre?? Jeg er i vildrede.
Hans dag ser således ud:
6.00: Godmorgen. Han gider ikke grød så tidligt, så han får her en sutteflaske (ca. 170 ml)
7.15: Afleveres i vuggestue hvor han får havregrød
8.00: Puttes til lur
10.30: Frokost! Her får han 1½ skive bondebrød, en ostehaps og evt. lidt grønt, en frikadelle eller lignende fra aftensmaden.
12.00: Puttes til lur
14.00: Frugt og rest af madpakke (hvis der er nogen)
16.00: ½ bolle og frugtmos
17.30 Aftensmad
(vi har her prøvet at indføre godnat grød – det medfører blot han ikke vil have sin godnatflaske – bliver umulig at putte og vågner hurtigt igen for at få flasken)
18.30-19: Flaske 180 ml og godnat
22: Vågner og skriger – Jeg overgiver mig ved 23 tiden og giver ham 170 ml.
02: Vågner og skriger – Jeg overgiver mig ved 03 tiden og giver ham 170 ml.
Jeg ser frem til at høre fra dig!!!
Med venlig hilsen
Mie