Svar: Søvn og angst?
11. december 2012
Alder:
15 mdr.
Kære C
Tak for dit brev :)
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at din datter har voldsomme drømme og vågner med natteskræk - det vil dog ofte ikke være til stede, når hun skal sove, men først opstå under søvn og det at hun protesterer højlydt over at skulle sove, at det tydeligt er svært at overgive sig til søvnen, tænker jeg må handle om noget andet.
Du fortæller at hun har været syg i fire dage med feber og forkølelse - og jeg tænker umiddelbart at hendes ører bør tjekkes af en læge eller ørelæge. Hvis hun har ondt i ørerne, så vil det gøre ondt at ligge ned. Hun vil ofte vågne med gråd, fordi trykket i øret stiger, når hun har ligget og sovet lidt - og hun kan også protestere over at skulle sove, at skulle overgive sig til søvnen, fordi hun nu har fået en erfaring med sig om at det at sove er forbundet med ubehag og smerter. Selvom hun ikke er ældre end hun er, så vil kroppen huske og hun kan derfor godt protestere mod at skulle sove og være rigtigt ked af det, fordi hun tror det gør ondt ...
Der er måske også første gange hun rigtigt er syg. Ud over at have ondt, så er det også ubeageligt at have feber, det er ikke rart, når næsen klotter til og vejrtrækningen hæmmes og hun forstår ikke hvad der sker. Hun kan ikke forklares at det går over igen, at det er helt normalt at hun har det sådan, at det er okay og ikke farligt - hun føler bare en ændring, som hun ikke kan forstå og det gør hende naturligt urolig. Derfor har hun ekstra meget brug for din støtte, din hjælp og din omsorg lige nu.
Derfor er det helt okay at du sidder med hende, når hun skal sove, eller at du lægger dig og holder om hende og lader hende mærke, at du er der for hende. Jo mere rolig du er, jo mere rolig vil hun også være. Men hun har brug for at have dig helt tæt på lige nu, så hun atter bliver helt tryg ved at sove. Det er vigtigt at hun ikke føler sig presset til noget, som hun lige nu oplever ubehageligt, men at hun derimod oplever at du er der for hende, beroliger, betrygger, lytter, er til stede. Hun er aldersmæssigt lige på grænsen til at kunne begynde at få lidt fornemmelse for at du ikke forsvinder selvom du går - de fleste børn vil begynde at få lidt bevidsthed om dette omkring 16 måneders alderen. Og din datter har naturligt lige nu ekstra meget brug for at se dig, mærke dig og have dig tæt, for at vide at du ikke forlader hende, at du ikke forsvinder.
Og så skal hun som sagt tjekkes af lægen - evt. have noget smertestillende, måske antibiotika eller andet, alt efter hvad lægen finder ud af.
Rigtig god bedring med hende og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske