Svar: Alt alt for mange rosiner
28. oktober 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære søde Nanna
Tak for dit brev :)
Jeg tror alle forældre kender til følelsen, at man opdager at man har gjort noget helt forkert, som ikke var til barnets bedste - og man panikker. For vi ønsker jo det aller bedste for vores børn, intet er mere vigtigt.
Ochratoksin A er et toksin, der er almindeligt i danske fødevarer og det findes i mere end rosiner. Ofte kan det påvises i f.eks. korn, kaffebønner, øl, vin, druer, tørrede bælgfrugter mv. Hvor meget ochratoksin A, der fremkommer i de forskellige fødevarer varierer meget og afhænger helt af årtiden, vejr og vind. Det er altså ikke sådan at man altid kan sige at i f.eks. rosiner er indholdet af ochratoksin A altid på et bestemt niveau.
Din dreng lyder ikke til at have nogen symptomer. Han lyder til at udvikle sig i sund og god retning, han er ikke træt, virker ikke syg eller på nogen måde påvirket og det må du holde fast i!
Jeg er usikker på hvorvidt man vil kunne tage en blodprøve og måle indholdet af Ochratoxin (mykotoksiner) i blodet - jeg tror det er muligt, men jeg ved dog ikke hvad normalværdierne er, men det må din læge kunne finde ud af. Og jeg synes du skal prøve at tale med lægen om, hvordan du skal forholde dig. Om man vil kunne undersøge din dreng og hvorvidt det overhovedet skønnes nødvendigt - her er lægen bedst til at rådgive dig.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og sender dig et stor knus herfra. Og husk så at det er menneskeligt at vi nogle gange laver fejl eller tager nogle forkerte beslutninger - og det er godt at have en menneskelig mor! :)
Hvis du finder ud af noget, som kan være interessant for andre at vide, må du meget gerne give mig en tilbagemelding ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske