Alt alt for mange rosiner

28. oktober 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Alt alt for mange rosiner

Hej Helen.

Jeg sidder lige her en sen lørdag og panikker.
Det drejer sig om at vi simpelthen ikke har været opmærksomme på problematikken omkring ochratoksin A i rosiner og derfor er kommet til at gi vores dreng på 2.6 alt for mange rosiner i meget lang tid.

Jeg er ellers ikke uoplyst. Jeg har læst meget og har både i min graviditet og gennem vores søns opvækst været ret god til at overholde reglerne for fx. honning, grønt drys, sukker, rødt kød, upasteriserede mælkeprodukter osv. osv.
Og nu sidder jeg så her med en følelse af at jeg er en elendig mor der iden at vide det har forgiftet vores dreng.

Sagen er, at jeg nok har hørt et pip om at man ikke måtte spise for mange rosiner men at jeg troede at det drejede sig om overordentligt store mængder.
Jeg faldt tilfældigt over retningslinjene idag og det gik med gru op for mig at vi i perioder ...

Annonce

... har været langt over de 50 g. om ugen!!!

Han elsker rosiner og har været meget forstoppet som lille derfor indkorporerede vi dem både som snack fra han var et års tid og i senere også i havregrøden om morgenen.
Jeg vil tro at han i gennemsnit har spist en lille pakke (14 g.) om dagen (nogle gange mere nogle gange mindre men desværre meget sjældent ingen).

Jeg er ret fortvivlet og har smidt alle rosiner ud og vi tager en fuldstændig kold tyrker på det område nu. Men jeg tænker jo på at jeg har givet ham noget at spise der kan give kræft og jeg ved ikke hvad jeg nu skal gøre.

Kan vi teste hans ochratoksin A værdi i blodet? Og hvis den er alt for høj kan vi så gøre noget ved det?

Jeg aner faktisk ikke mine levende råd og føler mig som en forfærdelig mor.

Jeg håber du kan hjælpe mig til at få håndteret situationen.

Alt det bedste, Nanna.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder