Brev:
Alt alt for mange rosiner
28. oktober 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Alt alt for mange rosiner
Hej Helen.
Jeg sidder lige her en sen lørdag og panikker.
Det drejer sig om at vi simpelthen ikke har været opmærksomme på problematikken omkring ochratoksin A i rosiner og derfor er kommet til at gi vores dreng på 2.6 alt for mange rosiner i meget lang tid.
Jeg er ellers ikke uoplyst. Jeg har læst meget og har både i min graviditet og gennem vores søns opvækst været ret god til at overholde reglerne for fx. honning, grønt drys, sukker, rødt kød, upasteriserede mælkeprodukter osv. osv.
Og nu sidder jeg så her med en følelse af at jeg er en elendig mor der iden at vide det har forgiftet vores dreng.
Sagen er, at jeg nok har hørt et pip om at man ikke måtte spise for mange rosiner men at jeg troede at det drejede sig om overordentligt store mængder.
Jeg faldt tilfældigt over retningslinjene idag og det gik med gru op for mig at vi i perioder har været langt over de 50 g. om ugen!!!
Han elsker rosiner og har været meget forstoppet som lille derfor indkorporerede vi dem både som snack fra han var et års tid og i senere også i havregrøden om morgenen.
Jeg vil tro at han i gennemsnit har spist en lille pakke (14 g.) om dagen (nogle gange mere nogle gange mindre men desværre meget sjældent ingen).
Jeg er ret fortvivlet og har smidt alle rosiner ud og vi tager en fuldstændig kold tyrker på det område nu. Men jeg tænker jo på at jeg har givet ham noget at spise der kan give kræft og jeg ved ikke hvad jeg nu skal gøre.
Kan vi teste hans ochratoksin A værdi i blodet? Og hvis den er alt for høj kan vi så gøre noget ved det?
Jeg aner faktisk ikke mine levende råd og føler mig som en forfærdelig mor.
Jeg håber du kan hjælpe mig til at få håndteret situationen.
Alt det bedste, Nanna.