Svar: Vil pludselig ikke tage sutten, men vil gerne have den!
26. oktober 2012
Alder:
17 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at de mange tandfrembrud jeres datter har, irriterer hende eller gør så ondt, at hun på den ene side har brug for at sutte på noget, men på den anden side ikke kan, fordi det gør for ondt.
I kan naturligvis tale med lægen om at få noget smertestillende til hende, evt. noget lokalbedøvende hun kan få smurt på, så det ikke gør så ondt og så hun måske derfor alligevel gerne vil bruge sin sut som trøst.
Ellers tænker jeg, at I må gøre som I gør - tilbyde sutten, lade den ligge så hun kan tage den, hvis hun har behov, og så prøve at trøste og berolige hende. Hun er stadig så lille at hun ikke kan forholde sig til smerten og hvorfor det gør ondt - hun oplever at have ondt uden at forstå forklaringen om hvorfor og det er naturligt svært for hende.
Giv hende også gerne en kold gulerod, agurk eller andet som hun kan sutte på og måske hellere vil have i munden end sutten ...
Om hun så siger farvel til sutten nu, det må tiden vise. I kan ikke presse hende til at tage den, men I kan gøre den tilgængelig og så må hun selv styre behovet for den. Jeg tænker også at det vil være en rigtig god idé at introducere en bamse eller lignende, som hun kan bruge som trøst, når hun er ked af det. Det vil være rigtig fint at have en sådan som substitut for jer og som trøst - også når hun bliver ældre. Mange børn bruger en puttebamse i stedet for sut :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske