Svar: Nægter skeen efter sygdom
20. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev :)
At Sirius stadig har ondt i halsen og hoster, gør det naturligvis ikke lettere at få ham til at spise ... og du skal derfor være sikker på at han er helt rask.
Derudover er det en god idé at give ham lidt af de ting, som du erfaringsmæssigt ved at han normalt godt kan lide. Det kan være lidt frugtmos eller det kan være en gammeldags frugtgrød med mælk. Det kan også være lidt yoghurt eller måske lidt flødeis, for at give ham indtryk af at det med ske og skemad faktisk kan være ret lækkert og vænne ham til at det smager godt.
Derudover kan det være en god idé at prøve med mad i hånden og forsøge at få skabt tillid til mad ved at tilbyde ham mad, som han selv kan sidde og gumle på. Det er vigtigt at han selv styrer processen og selv styrer, hvornår han vil smage og hvornår han ikke vil. Giv ham alt mulig forskelligt, som han kan spise selv. Både store stykker som han kan sidde med i hånden, men også små hapsere, som han kan øve sit pincetgreb på. Prøv med frugt, bær, rosiner, majs, godt kogte pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg, rejer eller lignende, som han måske ikke har fået så tit og derfor også studser lidt over.
Prøv at lade ham sidde selv uden at du sidder og kikker direkte på ham. Vær i nærheden, så han er under opsyn, men prøv at tømme opvasker eller lignende, imens han så får ro til at spise det du har serveret for ham - og netop gøre det i eget tempo.
Prøv med en ensfarvet tallerken, evt. en tallerken opdelt i rum, så fokus bliver på maden og ikke på mønsteret på tallerkenen. Og hvis han lige nu har tendens til at vende tallerkenen på hovedet, så fjern den og giv ham små bidder, han selv kan spise, direkte på en dækkeserviet på bordet.
Prøv også med en anden type ske eller prøv med skorper, stykker af afgurk eller lignende, som du dypper i maden, så det fungerer lidt som en ske og han på den måde måske føler tryghed nok ved at smage - turde smage igen :)
Det handler meget om, som du selv er inde på, at han skal være tryg ved at spise og at I skal have skabt en tillid om at maden smager godt. At den ikke smager af medicin og at det ikke er ubehageligt at få mad :)
Væske skal han have meget af, prøv med en tudkop, prøv med sugerør - evt en brikjuice, hvor I kan trykke lidt op, som han så kan drikke og på den måde lære at fide ud af teknikken. Prøv med en kildevandflaske - evt med tut - det synes mange børn er sjovt at drikke af ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske