Svar: Spolorm
18. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev, din beskrivelse og bekymring. Jeg kan godt forstå at du må have fået noget af et chok ...
Spoleorm hedder også Ascaris Lumbricoides. Det er en ret almindelig indvoldsorm på verdensplan og den ses ofte hos børn, der lever i meget fattige lande og under dårlige hygiejniske forhold. Nogle gange ses den dog også herhjemme og selvom det virker meget voldsomt, så behøver man normalt ikke være så bekymret, når det sker under danske forhold. Det er sjældent at et barn i Danmark har mere end en enkelt orm og behandling sættes normalt igang meget hurtigt.
Man behandler med Vermox, som du også skriver og behandlingen varer normalt 3 dage. Der er ingen bivirkninger af betydning, heller ikke selvom din dreng ikke er ældre end han er og det er rigtig godt at han er blevet behandlet. Risikoen for at han igen får en indvoldsorm er meget lille og normalt vil man ikke gentage behandlingen. Man vil, når man lever under danske forhold, normalt gå ud fra at en behandling kurerer barnet ... Vermox (Mebendazol) slår både orm, eventuelle larver og æg ihjel, når der er tale om spoleorm.
Når det er sagt, så synes jeg dog at det vil være relevant at finde ud af, hvor og hvordan jeres dreng er blevet smittet. Har I været i udlandet? Har han spist inficeret jord? Har han spist andet, der kan være inficeret med æg? Eller hvor kan ormen stamme fra .. Det er naturligvis vigtigt at du medtænker dette og sørger for at han så ikke udsættes for smitte den vej igen.
Jeg har læst mig frem til at i Danmark smittes de fleste mennesker med spolorm fra svin, og sygdommen er derfor hyppigst blandt børn, der leger i landbrugsområder ...
Jeg synes også det vil være relevant at du beder jeres læge sende afføringsprøver af sted for at sikre at der ikke er æg. Det er vigtigt at skrive på prøven, hvad der skal analyseres for, så man ved, hvad man leder efter ... Især hvis du bliver ved med at opleve, at han har diarre eller slimede afføringer, så skal det naturligvis tjekkes.
Hvis I andre i familien har problemer med løs mave, så kunne det også være en idé at hele familie bliver behandlet ...
Hun-ormen lægger æg, men så vidt jeg kan læse mig til, så er det under forudsætning af at der er en han-orm. Og sandsynligheden for at dette er tilfældet er som sagt meget lille.
Din læge skal naturligvis drøfte situationen med dig og tage din bekymring alvorligt. Det er også din læge der skal sende diverse prøver ind og hvis lægen er i tvivl, kan lægen drøfte situationen med f.eks. Statens Seruminstitut. Lægen vil også kunne drøfte situationen med børneafdelingen eller med en mave-tarm-afdeling, hvis det skønnes nødvendigt.
Jeg håber du kan bruge dette videre ...
Stort knus herfra og rigtig god bedring til ham! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske