Svar: Spolorm

18. oktober 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Linda

Tak for dit brev, din beskrivelse og bekymring. Jeg kan godt forstå at du må have fået noget af et chok ...

Spoleorm hedder også Ascaris Lumbricoides. Det er en ret almindelig indvoldsorm på verdensplan og den ses ofte hos børn, der lever i meget fattige lande og under dårlige hygiejniske forhold. Nogle gange ses den dog også herhjemme og selvom det virker meget voldsomt, så behøver man normalt ikke være så bekymret, når det sker under danske forhold. Det er sjældent at et barn i Danmark har mere end en enkelt orm og behandling sættes normalt igang meget hurtigt.

Man behandler med Vermox, som du også skriver og behandlingen varer normalt 3 dage. Der er ingen bivirkninger af betydning, heller ikke selvom din dreng ikke er ældre end han er og det er rigtig godt at han er blevet behandlet. Risikoen for at han igen får en indvoldsorm er meget lille og normalt vil man ikke gentage behandlingen. Man vil, når man lever under danske forhold, normalt gå ud fra at en behandling kurerer barnet ... Vermox (Mebendazol) slår både orm, eventuelle larver og æg ihjel, når der er tale om spoleorm.

Når det er sagt, så synes jeg dog at det vil være relevant at finde ud af, hvor og hvordan jeres dreng er blevet smittet. Har I været i udlandet? Har han spist inficeret jord? Har han spist andet, der kan være inficeret med æg? Eller hvor kan ormen stamme fra .. ...

Annonce

... Det er naturligvis vigtigt at du medtænker dette og sørger for at han så ikke udsættes for smitte den vej igen.

Jeg har læst mig frem til at i Danmark smittes de fleste mennesker med spolorm fra svin, og sygdommen er derfor hyppigst blandt børn, der leger i landbrugsområder ...

Jeg synes også det vil være relevant at du beder jeres læge sende afføringsprøver af sted for at sikre at der ikke er æg. Det er vigtigt at skrive på prøven, hvad der skal analyseres for, så man ved, hvad man leder efter ... Især hvis du bliver ved med at opleve, at han har diarre eller slimede afføringer, så skal det naturligvis tjekkes.

Hvis I andre i familien har problemer med løs mave, så kunne det også være en idé at hele familie bliver behandlet ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hun-ormen lægger æg, men så vidt jeg kan læse mig til, så er det under forudsætning af at der er en han-orm. Og sandsynligheden for at dette er tilfældet er som sagt meget lille.

Din læge skal naturligvis drøfte situationen med dig og tage din bekymring alvorligt. Det er også din læge der skal sende diverse prøver ind og hvis lægen er i tvivl, kan lægen drøfte situationen med f.eks. Statens Seruminstitut. Lægen vil også kunne drøfte situationen med børneafdelingen eller med en mave-tarm-afdeling, hvis det skønnes nødvendigt.

Jeg håber du kan bruge dette videre ...

Stort knus herfra og rigtig god bedring til ham! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder