Søvnbehov dreng 9 mdr og sære spisevaner

18. oktober 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvnbehov dreng 9 mdr og sære spisevaner

Hej Helen

Min søn på 9 1/2 måned sover pt kun ca. 9 timer pr nat, og ca. 2-3 timer i løbet af dagen. Totalt synes jeg, det er for lidt. Hvad er hans behov ift. hans alder?

Han er stadig en dejlig glad dreng, som er sød og nem. Om dagen behøver han slet ikke hjælp til søvn. Han falder lykkelig i søvn selv. Han sover 2-3 lure pr. dag. De varierer meget i længde og tidspunkt.

Om aftenen har han krudt bagi. Vi har en kort aften- rutine med vask/skift, sang, nedrulning af gardin og amning i sengen. Ca. 20-25 minutter i alt. Massagen har jeg droppet, da han okser rundt og slet ikke har tid til at ligge der uanset hvor meget legetøj jeg giver og hvor meget jeg synger. Bad får han hver 2. Dag. Han er vild med vand, men også her okser han rundt og vil kravle og stå - absolut ikke bare sidde.

Efter amning vil han heller ikke falde til ro, selvom han er tydeligt træt. Han okser rundt i sin seng og rejser sig op. Så står han der og brokker sig indtil jeg kommer og lægger ham ned. Han brokker sig ikke fordi, han gerne vil ammes mere - det har han slet ikke tid til. Han vil gerne have mig hos sig, men ikke være på arm, krammes eller vugges - det afviser han. Når jeg så står der og hænger ind i over hans seng, så ligger han og hiver i mit hår og piller i mit absigt og er meget glad. Jeg smiler, kysser ham, putter ham og siger godnat, og nusser ham, men han falder ikke til ro. Gang på gang rejser han sig og gang på gang må jeg så putte ham igen. Det tager pt ca en time. Så ...

Annonce

... sover han omkring kl. 20.30/21.

Det samme gentager sig kl ca 5, hvor han vågner og gerne vil ammes. Men det tager kun 20 minutter, så stopper han, gnider sig i øjnene, gaber, klynker lidt, men vil/kan ikke sove videre. Jeg er dog ret stædig, da jeg under ingen omstændigheder vil stå op kl 5.30. Jeg accepterer 6.30, som det tidligste. Defor giver jeg ham lidt vand, og tilbyder herefter bryst gentagne gange indtil han efter en del strabadser overgiver sig til søvnen ca. 6.30./7.

Jeg har forsøgt at give ham banan og brød, men det vil han slet ikke. Han gider heller ikke amning, så jeg tror ikke han er sulten.

Hvorfor er han så, så svær at få til at sove videre om aftenen og tidlig morgen? Han har jo bestemt ikke fået tilstrækkeligt søvn der, og han kompenserer ikke om dagen.

Han ser nu ud til at trives. Vejer 9,5 og måler ca. 80. Han kravler ikke helt, men kryber med lynets hast. Han rejser sig og står op af alt - hele tiden. Han forsøger at spise med ske selv. Siger ikke ord, og pludrer kun i 2 stavelser, men det kommer vel.

Hans appetit er nok ok, men når det kommer til mad, så vil han KUN spise, når han selv får lov at være med, dvs selv sidder med en ske eller lign. Sådan har det faktisk været i nogle måneder nu. Han skriger og vender hovedet væk, hvis han ikke selv er med og har noget i hånden. Så snart han har noget i hånden, åbner han villigt munden. Hvorfor? Er det et fænomen du har hørt om før?

Jeg håber på dit gode råd.

Med venlig hilsen
Fie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.