Brev:
Søvnbehov dreng 9 mdr og sære spisevaner
18. oktober 2012
Alder:
9 mdr.
Søvnbehov dreng 9 mdr og sære spisevaner
Hej Helen
Min søn på 9 1/2 måned sover pt kun ca. 9 timer pr nat, og ca. 2-3 timer i løbet af dagen. Totalt synes jeg, det er for lidt. Hvad er hans behov ift. hans alder?
Han er stadig en dejlig glad dreng, som er sød og nem. Om dagen behøver han slet ikke hjælp til søvn. Han falder lykkelig i søvn selv. Han sover 2-3 lure pr. dag. De varierer meget i længde og tidspunkt.
Om aftenen har han krudt bagi. Vi har en kort aften- rutine med vask/skift, sang, nedrulning af gardin og amning i sengen. Ca. 20-25 minutter i alt. Massagen har jeg droppet, da han okser rundt og slet ikke har tid til at ligge der uanset hvor meget legetøj jeg giver og hvor meget jeg synger. Bad får han hver 2. Dag. Han er vild med vand, men også her okser han rundt og vil kravle og stå - absolut ikke bare sidde.
Efter amning vil han heller ikke falde til ro, selvom han er tydeligt træt. Han okser rundt i sin seng og rejser sig op. Så står han der og brokker sig indtil jeg kommer og lægger ham ned. Han brokker sig ikke fordi, han gerne vil ammes mere - det har han slet ikke tid til. Han vil gerne have mig hos sig, men ikke være på arm, krammes eller vugges - det afviser han. Når jeg så står der og hænger ind i over hans seng, så ligger han og hiver i mit hår og piller i mit absigt og er meget glad. Jeg smiler, kysser ham, putter ham og siger godnat, og nusser ham, men han falder ikke til ro. Gang på gang rejser han sig og gang på gang må jeg så putte ham igen. Det tager pt ca en time. Så sover han omkring kl. 20.30/21.
Det samme gentager sig kl ca 5, hvor han vågner og gerne vil ammes. Men det tager kun 20 minutter, så stopper han, gnider sig i øjnene, gaber, klynker lidt, men vil/kan ikke sove videre. Jeg er dog ret stædig, da jeg under ingen omstændigheder vil stå op kl 5.30. Jeg accepterer 6.30, som det tidligste. Defor giver jeg ham lidt vand, og tilbyder herefter bryst gentagne gange indtil han efter en del strabadser overgiver sig til søvnen ca. 6.30./7.
Jeg har forsøgt at give ham banan og brød, men det vil han slet ikke. Han gider heller ikke amning, så jeg tror ikke han er sulten.
Hvorfor er han så, så svær at få til at sove videre om aftenen og tidlig morgen? Han har jo bestemt ikke fået tilstrækkeligt søvn der, og han kompenserer ikke om dagen.
Han ser nu ud til at trives. Vejer 9,5 og måler ca. 80. Han kravler ikke helt, men kryber med lynets hast. Han rejser sig og står op af alt - hele tiden. Han forsøger at spise med ske selv. Siger ikke ord, og pludrer kun i 2 stavelser, men det kommer vel.
Hans appetit er nok ok, men når det kommer til mad, så vil han KUN spise, når han selv får lov at være med, dvs selv sidder med en ske eller lign. Sådan har det faktisk været i nogle måneder nu. Han skriger og vender hovedet væk, hvis han ikke selv er med og har noget i hånden. Så snart han har noget i hånden, åbner han villigt munden. Hvorfor? Er det et fænomen du har hørt om før?
Jeg håber på dit gode råd.
Med venlig hilsen
Fie