Spolorm

18. oktober 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Spolorm

Kære Helen

Jeg skriver til dig fordi jeg er lidt i syv sind og håber du kan hjælpe mig…

For 1 måned siden begyndte min søn på 10 ½ md. At have slim i hans afføring, sådan noget buddinge lignende slim, som så blev til slimtrævler og så kom der efter 3 uger med det, noget man har konstateret som en spolorm ud på ca 10-12 cm. Flad regnorms lignende ting :-( Ej hvor blev jeg bange.

Dagen inden ormen kom ud havde jeg været forbi min læge og få et glas til at sende en afføringsprøve ind til Skejby sygehus pga den her slim. Dagen efter jeg havde sendt dette glas kom så denne tja… orm. Jeg tog et billede og sendte til min sundhedspl. Hun viste det til andre kolleger og de var sammen helt enige om at dette var en orm nærmere betegnet spolorm. Jeg blev opfordret til at gå til læge med det samme, hvilket jeg gjorde og billederne blev vist til min læge. Han udskrev vermox som er et ormemiddel. 5 ml 2 x pr dag i 3 dage var anvisningen imod denne slags orm.

Som udgangspunkt var/er jeg ret bekymret for at give min søn denne medicin da den åbenbart frarådes at give børn under 1 år. Men i og med han var nødt til at blive behandlet og lægen havde udskrevet det gav jeg ham det. Bivirkningerne i indlægsseddlen var absolut ikke hyggelæsning heller ikke de mest almindelige… Jeg er på ingen måde tryg når man op til flere gange får at vide at man skal ringe 112 eller kontakte skadestue.

Men umiddelbart tror jeg heldigvis kun at tynd mave har været følge af ...

Annonce

... vermox.

Men nu kommer det store spørgsmål, som ingen kan svare mig på og
jeg ved virkelig snart ikke hvad jeg skal gøre. Ingen ved ret meget om spolorm og slet ikke noget om tiden efter medicinbehandlingen …

Hvordan ved man om de er væk? Og hvad er der sket med de æg og orm der var – kommer de ud og hvordan ser det ud? Hvad gør jeg nu? Og hvor længe kan han blive ved med at ha tynd mave (hans afføring er bare ja undskyld mig men ”splat”)? Og der er fortsat slim i afføringen! Skal man efterbehandle som man gør ved hunde og katte? Jeg er simpelthen grædefærdig fordi jeg ikke kan få svar på mine spørgsmål for hvis de ikke er helt væk bliver de jo til nye orm og det kan blive ret alvorligt hvis det udvikler sig inde i hans lille krop. Jeg har virkelig brug for hjælp og svar! – Jeg er så bange for at der skal ske min lille dreng noget!

Hvor længe efter man er færdig med et præperat kan man ha bivirkningerne?

Jeg snakkede med en dyrlæge i dag for at høre hvordan de behandler hunde og katte og hun fortalte mig at man skal kigge på afføringen under et microskop og tjekke for æg, men men det er ikke alle afføringer der givet vis er æg i blev jeg oplyst om….. jøses!!!

Med vores lægevæsen får man vist ikke lov til at sende uanede mængder af afføringsprøver ind?!

Svaret på prøven der blev sendt ind kom bare retur med besked om at der ikke var bakterier i.

Hvad skal jeg stille op?

Håber virkelig du kan hjælpe mig

Kærlig hilsen
Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder