Svar: Uden sut i 5 dage pga. sygdom - Hvad så nu?
12. oktober 2012
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at Mikkel har haft hånd-fod-mund-sygdom, som er en virusinfektion, der skyldes Coxsakievirus ... Og det er i den forbindelse helt naturligt at han ikke har brudt sig om at have sutten i munden.
Han er dog kun 22 måneder gammel, han er vant til at have sin sut, når han skal sove og når han er ked af det og derfor vil han sandsynligvis have glæde af stadig at sutte netop i disse situationer. Det vil virke trygt og beroligende. Derfor synes jeg umiddelbart at sutten stadig bør være en mulighed. Hvis han har et suttebehov som ikke stilles, så er der en risiko for at han begynder at sutte på tommelfinger og det er her langt bedre at han har en sut. At sutte på tommelfinger kan påvirke hans tandstilling og han kan sutte på denne i årevis ...
Modsat, hvis han slet ikke virker til at have behov for at sutte, så kan I naturligvis også vælge helt at undvære sutten allerede nu. Der er jo masser af børn som ikke bruger sut, men som i stedet putter sig med en bamse eller lignende.
Hvorvidt han skal have sin sut igen må derfor afhænge af, hvordan han virker til at have det. hvis han virker til at have brug for at sutte og måske vil bruge sin finger, så er sutten at foretrække, hvis han virker til slet ikke at have behov, så er det fint at erstatte sutten med en bamse, klud eller andet, der kan bruges de næste år frem, netop når han skal sove eller er ked af det. Vælger I at give ham sutten igen, så er det altid en god idé kun at bruge den, når han skal sove eller når han er meget ked af det.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske