Svar: Uden sut i 5 dage pga. sygdom - Hvad så nu?

12. oktober 2012

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Det lyder som om at Mikkel har haft hånd-fod-mund-sygdom, som er en virusinfektion, der skyldes Coxsakievirus ... Og det er i den forbindelse helt naturligt at han ikke har brudt sig om at have sutten i munden.

Han er dog kun 22 måneder gammel, han er vant til at have sin sut, når han skal sove og når han er ked af det og derfor vil han sandsynligvis have glæde af stadig at sutte netop i disse situationer. Det vil virke trygt og beroligende. Derfor synes jeg umiddelbart at sutten stadig bør være en mulighed. Hvis han har et suttebehov som ikke stilles, så er der en risiko for at han begynder at sutte på tommelfinger og det er her langt bedre at han har en sut. At sutte på tommelfinger kan påvirke hans tandstilling og han kan sutte på denne i årevis ...

Modsat, hvis han ...

Annonce

... slet ikke virker til at have behov for at sutte, så kan I naturligvis også vælge helt at undvære sutten allerede nu. Der er jo masser af børn som ikke bruger sut, men som i stedet putter sig med en bamse eller lignende.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvorvidt han skal have sin sut igen må derfor afhænge af, hvordan han virker til at have det. hvis han virker til at have brug for at sutte og måske vil bruge sin finger, så er sutten at foretrække, hvis han virker til slet ikke at have behov, så er det fint at erstatte sutten med en bamse, klud eller andet, der kan bruges de næste år frem, netop når han skal sove eller er ked af det. Vælger I at give ham sutten igen, så er det altid en god idé kun at bruge den, når han skal sove eller når han er meget ked af det.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder