Svar: Dårlig mave?

10. oktober 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Signe og lille Vitus

Tak for dit brev og velkommen til :)

Din dreng er så lille at han skal tage på i vægt hver uge, og det går ikke, at hans vægt stagnerer eller han begynder at tabe sig. Derfor synes jeg det er en god idé at du lige får jeres læge til at kikke på ham, - du kan også ringe til din sundhedsplejerske og bede hende om at komme på et ekstra kontrolbesøg hos jer.

Du skal være opmærksom på at vægten kan variere, hvis han vejes på forskellige vægte, så derfor kan det være en god idé at læge eller sundhedsplejerske vejer ham, så vægten, der bruges er den samme, som han tidligere er vejet på/med.

Det er helt naturligt at han har afføring hver gang han spiser. Det er også helt naturligt at hans afføring er tynd og gul. De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun.

Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af ...

Annonce

... bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn. Og det er naturligt at et barn som ammes har gullige lidt tynde eller grødede afføringer - og altså som sagt også normalt at hver gang der kommer noget ind, så kommer der også noget ud :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er vigtigt at du holder øje med hvordan hans almene tilstand er. Det betyder hvordan han har det generelt - spiser han godt, sover han godt? Er han glad og har overskud til at pludre med dig, når han er vågen, smiler han til dig, er han begyndt at sutte på sine fingre, er han til at berolige og trøste - eller græder han meget, virker han til at have ondt, virker han måske sløv, reagerer ikke rigtigt på skiftning osv.? Det er vigtigt at han virker til at have det godt - ellers skal du reagere og tale med jeres læge. Og er du bekymret, så er det altid bedre at ringe en gang for meget end en gang for lidt. Som førstegangs mor er der naturligvis mange ting man er i tvivl om og det er helt okay :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder