Svar: Dårlig mave?
10. oktober 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Signe og lille Vitus
Tak for dit brev og velkommen til :)
Din dreng er så lille at han skal tage på i vægt hver uge, og det går ikke, at hans vægt stagnerer eller han begynder at tabe sig. Derfor synes jeg det er en god idé at du lige får jeres læge til at kikke på ham, - du kan også ringe til din sundhedsplejerske og bede hende om at komme på et ekstra kontrolbesøg hos jer.
Du skal være opmærksom på at vægten kan variere, hvis han vejes på forskellige vægte, så derfor kan det være en god idé at læge eller sundhedsplejerske vejer ham, så vægten, der bruges er den samme, som han tidligere er vejet på/med.
Det er helt naturligt at han har afføring hver gang han spiser. Det er også helt naturligt at hans afføring er tynd og gul. De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun.
Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn. Og det er naturligt at et barn som ammes har gullige lidt tynde eller grødede afføringer - og altså som sagt også normalt at hver gang der kommer noget ind, så kommer der også noget ud :)
Det er vigtigt at du holder øje med hvordan hans almene tilstand er. Det betyder hvordan han har det generelt - spiser han godt, sover han godt? Er han glad og har overskud til at pludre med dig, når han er vågen, smiler han til dig, er han begyndt at sutte på sine fingre, er han til at berolige og trøste - eller græder han meget, virker han til at have ondt, virker han måske sløv, reagerer ikke rigtigt på skiftning osv.? Det er vigtigt at han virker til at have det godt - ellers skal du reagere og tale med jeres læge. Og er du bekymret, så er det altid bedre at ringe en gang for meget end en gang for lidt. Som førstegangs mor er der naturligvis mange ting man er i tvivl om og det er helt okay :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske