Svar: Sover elendigt om natten
8. oktober 2012
Alder:
6 mdr.
Kære søvnige mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå du er træt, for det lyder rigtig hårdt med en lille pige der græder så meget og har så store maveproblemer. Det må påvirke jer alle, også storesøster..:)
Det er rigtig godt at jeres datter nu følges af børneafdeling, for man er nødt til at finde ud af, hvorfor hun reagerer som hun gør. Hirschsprung lyder som en mulig forklaring og hvis det er tilfældet, så er det faktisk meget normalt, at det netop ikke bliver bedre med tiden, men at du lige nu, hvor din datter er begyndt med skemad, oplever en forværring ...
Det at jeres datter har haft forsinket meconiumafgang og generelt kronisk forstoppelse, ondt i maven, ildelugtende afføringer osv. er symptomer på Hirschsprungs sygdom ... Og naturligvis skal dette tjekkes, og hvis ikke det er det, så skal hun udredes videre.
Det vigtigste og det bedste du overhovedet kan gøre er at være der for hende. Ha´ hende tæt på dig, trøste hende, vugge hende, berolige hende, gå rundt med hende, give hende masser af fysisk kontakt og nærhed Hun skal mærke dig, mærke at du er der, hun skal mærke din ro, så hun kan spejle sig i dig, hun skal høre din stemme og de velkendte beroligende ord, hun skal dufte dig, duften af mor er ganske særlig og det er alt sammen med til at gøre hende tryg. Og ja - det er simpelthen så hårdt, for du skal jo næsten have hende hos dig hele tiden, for at give hende dette og det er rigtig svært, når man også har en 4 årig, der naturligt har brug for sin mor, når man også skal lave praktiske ting i hverdagen og når man allerede i et halvt år har gjort dette ...
Men det er sådan det er - og ja, jeg kan godt forstå du føler dig på bar bund og snart ikke orker mere ... Men det er det bedste du kan gøre.
Hvis det viser sig at jeres datter har Hirschsprungs sygdom, så skal du henvises til en diætist. Hvordan du sammensætter din datters mad, vil have stor betydning for hende tarmfunktion og man kan her desværre ikke give nogle faste retningslinjer. Det er meget forskelligt fra barn til barn, hvilke fødevarer de reagerer på og derfor er det godt at få en diætist ind over, som sammen med jer kan udarbejde en madplan.
Du skal tale med lægerne om, hvorvidt din datter kan have betændelse i tarmen, som også kan give hende voldsomme mavesmerter og her tale hvorvidt det er noget man kan behandle og i givet fald hvordan.
Du kan også spørge lægerne om, hvorvidt du kan give hende flydende mælkesyrebakterier eller andet, der kan påvirke hendes tarmflora - måske vil de synes det er godt og måske vil de sige, at det skal du endelig ikke - men det er værd at drøfte det med børnelægerne. Om ikke andet, så har det jo stor betydning at føle at man "gør noget" og ikke lader stå til, for du vil jo bare så gerne hjælpe hende!:)
Tal også med lægerne om, hvorvidt hun kan have brug for noget smertestillende medicin. Og spørg også om lidt sukkervand vil være godt for hende. Kogt vand med sukker bruges f.eks. til nyfødte, når de skal have taget blodprøver og måske ville en flaske med lidt kogt sukkervand virke beroligende på hendes mave - f.eks. inden natten, så I på den måde måske kunne få lidt mere rolige timer. Jeg er helt klar over at det naturligvis ikke må tage pladsen op for mælk og rigtig mad, men nogle gange kan små mængder gøre en stor forskel ...
Da nærhed, fysisk kontakt og det at være i din favn er det der lige nu hjælper hende bedst, så skal det naturligvis prioriteres, men du spørger hvordan du kan komme lidt væk fra dette og det forstår jeg godt :)
Den tryghed hun føler når hun ligger i dine arme består af flere ting. Din varme, din ro, dine bevægler, dine lyde, duft osv. Og derfor er det vigtigt at du forsøger at skabe dette på en anden måde.
Det vil f.eks. ofte hjælpe at svøbe hende, hvilket naturligvis er svært, med den alder hun har nu. Men at være svøbt kan også være at sove i en sovepose. Det kan være en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. Det kan give hende følelsen af at være omsluttet, men det vil være af dynen/posen og ikke dine arme. Samtidig kan det lette overgangen fra favn og ned, hvor du ønsker hun skal sove. Du vil f.eks. godt kunne amme hende, putte hende i posen og så amme hende igen imens hun ligger i posen, få hende til at slappe helt af på denne måde og så derfra flytte hende, hvorefter hun så kan sove videre.
Udover at føle sig omsluttet, så er bevægelse også vigtigt for hende. Hun falder bedst til ro hvis du vugger hende og hopper med hende. Dette kan du skabe på forskellig vis. En slyngevugge / hængevugge eller lignende kan være en idé. De fås med en fjedermekanisme, så de ud over at svinge fra side til side, også kan hoppe lidt op og ned. Fordelen ved en sådan er også at hun stadig ligger puttet i en pose og derfor skærmes og føler sig omsluttet.
Du kan også overveje en sansegynge, som kan hænges op i en bærende bjælke et sted. Det giver mulighed for at bevæge hende lidt frem og tilbage og hun kan samtidig ligge og kikke på verden og blive fyldt lidt op med stimuli. Hun har jo også en alder nu, hvor hun nogle gange måske gerne vil følge med i stedet for at blive skærmet og derfor kan det nogle gange give lidt ekstra ro, at kunne lægge hende et sådan sted. Hun vil også kunne ligge med sin dyne, i en sovepose eller lignende på gyngen og hænger den et sted, hvor den kan bære vægt nok, så kan storesøster måske også bruge den .. senere kan den evt. bruges i haven.
Så kan barnevognen naturligvis også være en idé - genkendeligt ritual og så putte hende og trille hende, hoppe let med vognen frem og tilbage. Hvis hun om dagen kan finde ro i barnevognen, så kan det nogle gange være en idé at putte hende i barnevognen inde om aftenen, for på den måde at få lidt ekstra ro på.
Og på tremmesengen kan du også bruge brio-bedrockers, som kan monteres under sengens ben og derved kan du også bevæge sengen en lille smule ...
Hverdagslydende, lyden af støvsuger, føntørrer osv. som giver hende ro, kan du downloade på en app eller du kan købe en CD med hverdagslyde, hvid støj og beroligende lyde. Du kan også downloade hjertelyd hvis du tror det vil berolige hende lidt ...
Duften af dig kan du give hende via en stofble, en aflagt t-shirt eller lignende. Sov med kluden et par nætter, så den dufter godt af dig og brug den hver gang du ammer og lad den så følge med fra din favn og ned, hvor du ønsker hun skal sove. Genkendeligheden følger på den måde med og gør skiftet fra favn til seng mindre.
Og tillad så også dig selv at bruge jeres netværk. Selvom lillepigen har brug for sin mor, så skal du også samle kræfter. Find ud af hvordan du gør dette bedst og prioriter også dig selv en gang imellem, det er okay:)
Jeg håber at ovenstående tanker giver lidt idéer med på vejen :) Og jeg håber at I snart finder ud af, hvorfor jeres lille pige reagerer som hun gør, så I kan hjælpe hende videre :)
Rigtig meget held og lykke - og knus herfra! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske