Svar: Nathoste der bliver ved
28. september 2012
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
I skal ringe til lægen igen. Jeres datter bør ikke hoste med "kradsende hoste" i mere end en måned, så er det værd at få tjekket hende igen.
Jeres datter kan godt være overfølsom overfor forskellige ting, som f.eks. støv, pollen, husdyr eller lignende og kan af den grund godt få symptomer som hoste. Det behøver således ikke være fordi hun har lungebetændelse eller anden bakterie, som giver hende hoste - det kan godt være udløst af nogle ting i hverdagen, som I måske skal ændre på.
Små børn bliver tit forkølede og især i forbindelse med vuggestuestart. Jeres datter bliver udsat for mange nye bakterier og det er helt normalt at hun bliver ekstra syg i forbindelse med indkøring i vuggestue. En langvarig forkølelse kan godt udvikle sig til det man kalder for astmatisk bronkitis - når et barn med astmatisk bronkitis hoster vil det ofte lyde som en kaffemaskine der trænger til afkalkning. Hosten er hvæsende og pibende og den kommer netop i forbindelse med forkølelse.
Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor jeres datter bliver ved med at hoste - når man kender forklaringen vil man naturligt også kunne behandle hende bedre. Og jeg synes det lyder helt relevant at I ringer til lægen og drøfter at hun stadig hoster og at I ikke oplever nogen bedring :)
Rigtig god bedring med hende! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske