Svar: Coli-bakterier
28. september 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :)
Måske er jeg gammeldags, men som udgangspunkt synes jeg man bør bruge underbukser, når man sidder derhjemme ... Om det er sundhedsskadeligt ikke at gøre det, tør jeg ikke sige, men det er et eller andet sted "et lille offer", for at være på den sikre side ...
Den undersøgelse din veninde har fortalt om, tror jeg handler om kejsersnit. Der er lavet undersøgelser som viser, at børn der fødes ved kejsersnit ikke får samme bakterieflora som børn, der fødes vaginalt. Vaginalfødte børn vil have bakterier, der minder om mikrobiologien i moderens vagina, mens børn der er født ved kejsersnit har bakterier, som lever på huden.
Vores tarmflora består af rigtig mange bakterier og når et lille barn bliver født, så er tarmslimhinden steril. De første bakterier barnet udsættes for er med til at etablere floraen i hele tarmen. Derfor mener man, at måden barnet fødes på og dermed de bakterier, som barnet udsættes for, kan have betydning for vores helbred og dermed for vores immunforsvar, som din veninde har været inde på.
Når det er sagt, så er det dog vigtigt at man ved, at man ikke bør udsætte barnet for f.eks. colibakterier for at styrke barnets immunforsvar. Sådan virker det ikke og det skal man ikke begynde på. Der findes mange slags colibakterier og nogle kan gøre barnet (og også voksne) meget syge.
Jeg håber at ovenstående er svar på dit spørgsmål :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske