Brev:
Intet sprog
28. september 2012
Alder:
20 mdr.
Intet sprog
Hej Helen.
Igen henvender jeg mig i håbet om at du engang til har nogle kloge ord at sige os.
Albert på nu 20 måneder har ikke noget aktivt sprog. Hans passive ordforråd og forståelse af det sagte er stor.
Han har tidligere haft ca 10 - 15 ord f.eks storesøsters navn, mælk, vand, tak, sov godt, men nu siger han intet - udover is.
Han har dræn i ørene og skal have det ene genetableret i næste uge. Men som sagt, han hører og forstår tilsyneladende alt vi siger, og søster der også var ørebarn, var/er sprogligt meget fremmelig.
Albert har altid haft en indre uro, og er plaget af ører med for meget væske (ingen infektioner), astmatisk bronkit og atopisk dermatit.
Det jeg vil høre om, er om det ville være en ide at begynde med tegn til tale i forhold til ham. Om det ville kunne fremme glæden ved at kommunikere og ønsket om at kunne mestre talen.
Albert har et meget tydeligt kropssprog, og hvis han ikke føler sig forstået, tager han vores hånd og fører den derhen hvor det giver mening i forhold til hvad han ønsker. F.eks. hvis han vil have bollen skåret ud, så fører han min hånd hen til bollen som om den var en kniv.
Han er til tider lidt voldsom overfor storesøster der ikke fanger finesserne i hans kropssprog, og ikke kan læse ham(hun er 4). Hun er god til at italesætte hendes frustrationer og fortæller ham at hun bliver ked af det når han f.eks. skubber hende.
Håber du kan komme med gode råd til at mindske Alberts daglige frustrationer over ikke at blive forstået.
Hilsen
Anne og familie