Svar: Græder hver dag ved aflevering

13. august 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære M

Tak for dit brev :)

Der er for mig at se ingen tvivl om at jeres datter ikke trives i dagplejen. Hun har grædt det sidste halve år, når hun skal derhen, hun græder ikke i få minutter, men er generelt ked af det hele dagen - så meget at dagplejer giver udtryk for at hun er lidt træt af det og opfatter det som skaberi. Og jeres datter lyder, ud fra det du beskriver, ikke til at blive mødt og forstået - desværre.

Du har barselsorlov lige nu og børnehavepladsen venter 1/10. Hvis det var min datter, så ville jeg tage hende ud af dagplejen og have hende derhjemme indtil hun så kunne starte i børnehaven til oktober. Jeg ville ikke fremskynde pladsen, men ville give hende den måned til halvanden hjemme, så hun kunne blive den glade trygge pige igen. Så hun kunne få lov til at slappe af, koble helt fra og nyde bare at være, lege, hygge osv.

Og ja - naturligvis kan det være lidt hårdt at skulle have to børn hjemme og hun kan blive rastløs, kede sig osv. Men det er okay, det må hun gerne blive. Det er ikke meningen at du skal aktivere hende hele tiden, I skal "bare" være sammen. Hun skal have det godt, der skal ro på.

Du har heldigvis mulighed for at give jeres datter en pause fra dagpleje og institutionsliv og det er der brug for hos jer lige nu. Når du tager hende ud af dagplejen, så vil hun for det første blive lyttet til, I vil handle på at hun er så ked af det og tydeligt ikke trives og det vil i sig selv være en lettelse og rigtig rart for hende "mor og far forstår mig". Og så vil hun få den ro hun har brug for, så hun netop bliver klar til at starte i børnehave til oktober. Du skriver at du har lyst til at holde hende hjemme, men at det jo ikke nytter noget hver dag ... Og jo det synes jeg det gør.

Ud fra det du fortæller, så tænker jeg faktisk at jeres lille pige har stress. Hun har symptomer på at have stress og derfor har hun brug for at at få lov ...

Annonce

... til "bare at være" og finde roen og overskuddet før en ny periode igen begynder i hendes liv.

Derfor er mit råd til jer at I:

- Lad hende være hjemme indtil oktober, hvor hun så starter børnehave.

- Sørg for at hun får sin søvn og gerne også en hvile tid i løbet af dagen. Det kan være en god idé at lade hende ligge og lytte til noget meditationsmusik eller lignende, du kan tage hende på en fantasirejse, massere hende lidt osv. undervejs, så du hjælper hende med at slappe af og koble fra.

- Sørg for at hun spiser sundt og drikker vand. Inddrag hende gerne i madlavningen og i de daglige gøremål. Bag f.eks. brød sammen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

- Vær aktiv med hende udenfor. Gå f.eks. en tur hver dag, men den lille i barnevognen og storesøster ved siden af. Hvis I har en legeplads i nærheden, hvor I bor, så besøg den, gå til stranden, gå i skoven osv.

- Sæt forventningerne til hende ned og drop tanken om at hun skal lege med andre børn osv. Skær ned på de organiserede fritidsaktiviteter, lige nu er det lige meget, hun får masser af leg og stimulering igen, når hun til oktober skal i børnehave.

- Skab forudsigelighed og struktur. Det gør hende tryg, fordi hun vil opleve tingene genkendlige og det vil virke stress reducerende. I starten vil hun sandsynligvis spørge mange gange om hun skal i dagpleje og søge bekræftelse på at det skal hun ikke mere, det er slut, hun skal "bare" være hjemme sammen med dig - og det er helt okay.

- Stil ikke for mange krav og have realistiske forventninger til hende. Lige nu har hun sandsynligvis behov for nogle gange at kunne være lidt lille, at få lidt ekstra hjælp til tøjet, skoene, maden osv. Selvom hun godt kan selv, så kan hun måske ikke lige nu.

- Forbered hende ca en uge før børnehavestart at hun skal i børnehave. Besøg børnehaven og tal med hende om stedet, så hun forberedes stille og roligt.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig