Brev:
Sover ikke tiden væk
13. august 2012
Alder:
8 mdr.
Sover ikke tiden væk
Hej Helen!
Håber du har haft en dejlig sommerferie:-)
Skriver til dig da min søn ikke sover sin tid væk: Har faktisk aldrig gjort det:-( Han er 8½ måned nu.
De sidste 5 uger har han kun sovet ca.35 min. formiddag og 40 min eftermiddag. Vi kan ikke få ham til at sove igen: Nogle gange hvis vi går med ham i 20-25 min. så falder han hen, for kun at sove 15 min. igen:-( men det er vi ved at være godt træt af, plus at så nærmer tiden sig jo også til at han skal spise. Så vi tager ham op.
Han er ellers en glad dreng og aktiv, det er ikke fordi han er så pylret når han så kommer ind. Han er begyndt med at pive eller græde hvis jeg sætter ham fra mig på gulvet, men tror det er alderen (seperationsangst) da han kun lige gør det indtil jeg aktiver ham eller begynder at synge/ danse foran ham:-)
Han er MEGET lydfølsom og vi bor omringet af pensionister der hver dag larmer med et eller andet redskab, så det irriterer mor lidt hver gang det er putte tid, da der aldrig er bare lidt ro.
Han har også altid været en del vågen om natten og spist 2 gange :-(
Som det ser ud lige nu sover han ca. ved 21 tiden hvor han først får flaske for at prøve at "slå ham ud" og bryst bagefter. Tager af flasken mellem 40-120 ml. som regel stopper han ved 70 ml. Har taget lang tid at få ham til at tage flasken, men nu gør han det hvergang, men begrænset mængde. Men tager gerne bryst bagefter. Vågner nogle gange svagt ved 24 tiden, ikke altid, hvor han får sutten og sover videre. ellers vågner han typisk ved 1-1,30 tiden og ammes. så vågner han som regel 2-3 gange inde kl. 6,30. enten ved mangel af sut eller han har vendt sig om på maven og ligger og løfter hovedet. falder ikke selv i søvn der. Enkelt gange vil han have mælk der ved 5-5.30 tiden.
Jeg skal starte på arbejde om 4 mdr. ved godt der er lang tid til, men er ved at gå i panik med alt det søvnmangel.
Har været ved kiropraktor da han var 2 mdr. hun sagde der var lidt spændt i nakken. Har overvejet det igen, han ligger meget bagover med hovedet om natten, men ved ikke om mange børn ikke gør det.
Har i følge min egen SP prøvet at tilbyde vand om natten, da hun siger han ikke skal spise mere om natten, er ikke nødvendigt efter 6 mdr. Mange der sover fra kl. 20 til 6 spiser jo heller ikke siger hun. Men så bliver han tosset hvis han ikke får brystet. Og det orker jeg bare ikke om natten mere. Måske det er en dårlig vane jeg har givet ham der:-(
Skal lige høre, har prøvet at give ham Majsvælling i flaske til nat Bvaddrr. Prøvede så havrevælling. Første gang tog han 40 ml, men det vil han ikke mere. Han vågnede et par timer efter og græd, ved ikke om det kan give ondt i maven? Men er det egentlig godt at give vælling om aftenen? synes jeg har hørt det ikke regnes med i hans mælke indtag så, men alle i familien siger jo, GI den dreng noget vælling, så skal han nok sove. Men kan jo ikke presse det i halsen af ham:-)
Jeg ammer inden eftermiddags luren, hvis ikke han vil der får han når han står op og om aftenen og 1-2 gange om natten. ellers får han havre grød til morgen. Rugbrød til frokost efterfulgt af grød da han ikke kan spise sig mæt endnu. grød til eftermiddag og mos til aften. Kan stadig ikke få så mange mellem måltider i ham endnu.
Hvis jeg vælger at begynde at give flaske inden middagsluren eller om eftermiddagen og han jo så får noget flaske om aftenen inden lidt bryst: Vil der så blive ved med at være nok mælk til ham om natten, når han ikke stimulerer dem så meget mere. Orker nemlig ikke at stå op og give flaske om natten, så hellere ligge og hvile mens jeg ammer:-)
Puha, håber du kan hitte rundt i alt det her:-)
Lige et enkelt spørgsmål!
Han har nu været god til at spise små rugbrødshapsere i ca. en måned, men den sidste uges tid er det som om han kun lige gumler 2 gange og så sluger han dem:-( 2-3 gange får han det i den gale hals og bliver helt rød i hovedet og bange kan man se. ca. 10-15 sek. inden han får hostet igennem. Det har mor her altså ikke nerver til.
Hvad gør jeg lige? Har ikke lyst til at holde pause, så glemmer han jo at gumle i stedet for at bare sluge/synke. Faktisk lidt det samme når han får en kartoffelbåd at gnave i eller de to små bisser der skraber store stykker af en agurk ring nu.
Putter stadig MME i grøntsags mosen 50 Ml. Skal der også det i når vi Moser/blender Pasta og kødsovs eller lasagne: det har vi nemlig ikke gjort.
Til orientering. Vægten er 8550 g. for en uge siden da han var en uge over 8 mdr.
Tusind tak for en god brevkasse.
Hilsener fra en stadig lidt træt mor