Græder hver dag ved aflevering

13. august 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Græder hver dag ved aflevering

Hej Helen.

Så har jeg igen brug for din hjælp til noget der virkelig nager mig og min mand.

Vores datter på snart 3 år (31/10) græder hver morgen jeg afleverer hende i dagplejen, det har hun faktisk gjort siden jul, så det er efterhånden temmelig lang tid det har stået på. Det er få gange hun ikke har grædt, det har som regel været de morgener, hvor de skulle på tur eller noget andet spændende vi kunne aflede hendes opmærksomhed med. Som regel går det hurtigt over igen, det er kun lige idet jeg går fra hende, men i fredags var hun ked af det hele dagen hos dagplejemoderen, hun begyndte at græde for det mindste og sagde hun savnede os.

Det skal siges at hun for 4 mdr. siden blev storesøster, men det startede jo lang tid før det, så vi tror ikke det er det. Hun har taget det SÅ flot, hun er omsorgsfuld og glad når hun er herhjemme, vi drager hende også meget med ind i det, der foregår omkring lillesøster og vi gør meget ud af at lege med hende som før, og give hende opmærksomhed og nærvær, så hun ikke mærker forandringen så meget..

Vi har virkelig brudt vores hoveder med hvad det kan være, for det er jo slet ikke optimalt at hun er ked af det hver morgen.. Den sidste uges tid er det blevet værre, synes jeg. Hun starter allerede herhjemme en times tid inden vi går, med at småklynke og sige at "mor og far henter mig igen", det lyder som om det optager hende meget.. Vi ved ikke hvorfor hun siger det, for vi henter hende hver dag, og vil altid gøre det! Det er som hun er bange for at vi ikke gør det. Jeg siger til hende hver morgen at "selvfølgelig henter mor og far dig, det vil vi altid gøre". Alligevel klynker hun og er ked af det, det er virkelig hårdt og jeg har lyst til at holde hende hjemme, men det nytter jo ikke noget hver dag.. ...

Annonce

...

Det skal også siges at vi ved, dagplejemoren er godt frustreret over at vores datter græder hver morgen. Hun sagde en gang til hende mens jeg var der, at "nu må det her snart stoppe, kan du smile og være glad igen?" Jeg var blev helt lamslået af forbavselse, sådan siger man da ikke til et barn der er ked af det! Samtidig fik jeg helt ondt i maven, for hvad bildte hun sig ind? Vi har efterfølgende snakket med hende om det, og hun siger jeg misforstod situationen, men jeg mener stadig, det var meget forkert af hende at sige sådan. Efter denne episode har vores datter flere gange sagt herhjemme, at "store piger græder ikke hos ....." og "mig stor pige, mig ikke græde hos ...." Det gør os så kede af det, for hvis dagplejemoren ikke anerkender hendes følelser og ser det som skaberi (det har hun sagt, det er), så tror jeg bare hun gør det værre..

Så kan det være pga. ovenstående at hun ikke vil derhen? Fordi hun ikke føler sig forstået og anerkendt?

Vi har også tænkt på om hun måske keder sig. Der er kun vores datter og så en pige på 9 mdr.. Om det kan være derfor hun ikke vil derhen? Vi har fået børnehaveplads fra 1/10 og spekulerer på om vi skal fremskynde det, for jeg kan snart ikke længere klare at hun skal være ked af det hver dag..

Til sidst skal det nævnes at vi har fundet ud af, at vores datter højst sandsynligt er et særligt sensitivt barn, så om det kan have noget med sagen at gøre, ved vi ikke, jeg ved bare at det kræver en god forståelse fra hendes omgivelser, og hvis hun ikke har den i hverdagen i dagplejen, kan det måske være grunden??

Puha, det blev en længere smøre, håber du kan kaste lidt lys over vores situation, du plejer i hvert fald at være til megen hjælp, så jeg glæder mig til at høre fra dig.

Manger hilsener M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor