Brev:
Græder hver dag ved aflevering
13. august 2012
Alder:
2 år, 9 mdr.
Græder hver dag ved aflevering
Hej Helen.
Så har jeg igen brug for din hjælp til noget der virkelig nager mig og min mand.
Vores datter på snart 3 år (31/10) græder hver morgen jeg afleverer hende i dagplejen, det har hun faktisk gjort siden jul, så det er efterhånden temmelig lang tid det har stået på. Det er få gange hun ikke har grædt, det har som regel været de morgener, hvor de skulle på tur eller noget andet spændende vi kunne aflede hendes opmærksomhed med. Som regel går det hurtigt over igen, det er kun lige idet jeg går fra hende, men i fredags var hun ked af det hele dagen hos dagplejemoderen, hun begyndte at græde for det mindste og sagde hun savnede os.
Det skal siges at hun for 4 mdr. siden blev storesøster, men det startede jo lang tid før det, så vi tror ikke det er det. Hun har taget det SÅ flot, hun er omsorgsfuld og glad når hun er herhjemme, vi drager hende også meget med ind i det, der foregår omkring lillesøster og vi gør meget ud af at lege med hende som før, og give hende opmærksomhed og nærvær, så hun ikke mærker forandringen så meget..
Vi har virkelig brudt vores hoveder med hvad det kan være, for det er jo slet ikke optimalt at hun er ked af det hver morgen.. Den sidste uges tid er det blevet værre, synes jeg. Hun starter allerede herhjemme en times tid inden vi går, med at småklynke og sige at "mor og far henter mig igen", det lyder som om det optager hende meget.. Vi ved ikke hvorfor hun siger det, for vi henter hende hver dag, og vil altid gøre det! Det er som hun er bange for at vi ikke gør det. Jeg siger til hende hver morgen at "selvfølgelig henter mor og far dig, det vil vi altid gøre". Alligevel klynker hun og er ked af det, det er virkelig hårdt og jeg har lyst til at holde hende hjemme, men det nytter jo ikke noget hver dag.. ...
...
Det skal også siges at vi ved, dagplejemoren er godt frustreret over at vores datter græder hver morgen. Hun sagde en gang til hende mens jeg var der, at "nu må det her snart stoppe, kan du smile og være glad igen?" Jeg var blev helt lamslået af forbavselse, sådan siger man da ikke til et barn der er ked af det! Samtidig fik jeg helt ondt i maven, for hvad bildte hun sig ind? Vi har efterfølgende snakket med hende om det, og hun siger jeg misforstod situationen, men jeg mener stadig, det var meget forkert af hende at sige sådan. Efter denne episode har vores datter flere gange sagt herhjemme, at "store piger græder ikke hos ....." og "mig stor pige, mig ikke græde hos ...." Det gør os så kede af det, for hvis dagplejemoren ikke anerkender hendes følelser og ser det som skaberi (det har hun sagt, det er), så tror jeg bare hun gør det værre..
Så kan det være pga. ovenstående at hun ikke vil derhen? Fordi hun ikke føler sig forstået og anerkendt?
Vi har også tænkt på om hun måske keder sig. Der er kun vores datter og så en pige på 9 mdr.. Om det kan være derfor hun ikke vil derhen? Vi har fået børnehaveplads fra 1/10 og spekulerer på om vi skal fremskynde det, for jeg kan snart ikke længere klare at hun skal være ked af det hver dag..
Til sidst skal det nævnes at vi har fundet ud af, at vores datter højst sandsynligt er et særligt sensitivt barn, så om det kan have noget med sagen at gøre, ved vi ikke, jeg ved bare at det kræver en god forståelse fra hendes omgivelser, og hvis hun ikke har den i hverdagen i dagplejen, kan det måske være grunden??
Puha, det blev en længere smøre, håber du kan kaste lidt lys over vores situation, du plejer i hvert fald at være til megen hjælp, så jeg glæder mig til at høre fra dig.
Manger hilsener M