Svar: Hyppig afføring

9. august 2012

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor til to

Tak for dit brev :)

Når børn pludselig fra den ene dag til den anden får hyppige, vandtynde afføringer, der tydeligt adskiller sig fra den afføring de har haft før, så har barnet diarré. Og det kan skyldes mange ting. En forklaring kan være at barnet har fået en infektion med virus, bakterier eller parasitter. Diarré kan dog også være et ledsagesymptom på en anden infektion - børn kan f.eks. godt få diarré i forbindelse med mellemørebetændelse, halsbetændelse eller hvis de f.eks. har blærebetændelse.

Hos mindre børn er årsagen til diarré ofte på grund af en virus - ofte Norovirus, der giver Roskildesyge, og rotavirus, som især er ...

Annonce

... hyppige i vinterhalvåret. Smitte sker f.eks. via hænder, genstande eller fødevarer. Børn kan også blive smittet med Salmonella eller Campylobacter ...

Jeg synes det vil være en god idé at du rådfører jer med jeres læge. Det kan være en god idé at finde ud af om din drengs maveinfektion skyldes bakterier, virus eller andet og hvorvidt han skal behandles. Selvom han er upåvirket, så har det stået på i så mange uger, at jeg synes lægen bør være med inde over :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man kan tage afføringsprøver og finde ud af hvad de indeholder og derudfra vurdere, hvorvidt han skal behandles eller ej.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - og god bedring! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder