Svar: Hyppig afføring
9. august 2012
Alder:
15 mdr.
Kære mor til to
Tak for dit brev :)
Når børn pludselig fra den ene dag til den anden får hyppige, vandtynde afføringer, der tydeligt adskiller sig fra den afføring de har haft før, så har barnet diarré. Og det kan skyldes mange ting. En forklaring kan være at barnet har fået en infektion med virus, bakterier eller parasitter. Diarré kan dog også være et ledsagesymptom på en anden infektion - børn kan f.eks. godt få diarré i forbindelse med mellemørebetændelse, halsbetændelse eller hvis de f.eks. har blærebetændelse.
Hos mindre børn er årsagen til diarré ofte på grund af en virus - ofte Norovirus, der giver Roskildesyge, og rotavirus, som især er hyppige i vinterhalvåret. Smitte sker f.eks. via hænder, genstande eller fødevarer. Børn kan også blive smittet med Salmonella eller Campylobacter ...
Jeg synes det vil være en god idé at du rådfører jer med jeres læge. Det kan være en god idé at finde ud af om din drengs maveinfektion skyldes bakterier, virus eller andet og hvorvidt han skal behandles. Selvom han er upåvirket, så har det stået på i så mange uger, at jeg synes lægen bør være med inde over :)
Man kan tage afføringsprøver og finde ud af hvad de indeholder og derudfra vurdere, hvorvidt han skal behandles eller ej.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - og god bedring! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske