Skrig og skrål natten igennem

9. august 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Skrig og skrål natten igennem

Kære Helen

Det er ved at være et stykke tid siden sidst hvor mit spørgsmål også gik på nattesøvn. Hvad jeg senere dengang fandt ud af var at han i virkeligheden havde en del væske på begge ører der smertede og generede ham dybt hver gang han kom ned og ligge. Mellemørsbetændelse har desvære så nærmest været et kronisk problem siden. selv efter han har fået dræn. søvnen er aldrig blevet helt god igen siden da, selvom den i rolige perioder er nogenlunde ok.

Lige nu virker det dog som om han vi er ramt af den fase jeg kan se du beskriver for mange. Hvor de ved 18-20 måneders alderen får spirende farefornemmelse. Vores dreng har nu skreget sig igennem natten i snart to måneder. Han er også pludselig blevet bange for at komme i seng og være alene på sit værelse.

Vi har i perioder været ramt hårdt af natteskræk. Selv om jeg nogen gange godt kan være i tvivl om det har handlet om kroppen der husker det gør ondt efter en mellemørsbetændelse eller om det er natteskræk. Lige nu virker det som lidt af det hele. Han kan drømme hvor han råber sparker, skriger og fægter med armene. nogen kan han sætte sig op og grine hvor jeg rent faktisk er næsten sikker på det er i søvne. Men mest er det angsten der plager ham.

Vi har de sidste to måneder ved 1 tiden når festen starter taget ham ind i vore seng. Her har det virket at vi har været der, holdt ham i hånden eller bare kunne berolige ham når angsten begynder at tage ham før han rent faktisk selv vågner af det. Han får bedre søvn - vi sover ikke. Vi vælger dog det første.

Om dagen virker han ualmindelig glad og frisk. får ros for at hygge sig i vuggestuen. Er god til at lege selv og har en dejlig fantasi. Han er meget aktiv dreng og har altid været det. Laver lidt vilde ting men er ikke frygtløs. Vi har altid øvet ham i at finde ro hvor andre måske har koncentreret sig om at stimulere deres børn.

Jeg har forsøgt alt hvad jeg kunne forstille mig kunne påvirke ...

Annonce

... ham. han får alt den nærhed og omsorg han kan få. vi har prøvet rolige dage, undgå fjernsyn og det gør nærmest ingen forskel.

Så spørgsmål 1. hvor lang tid kan det tage denne fase. Er der håb om søvn i fremtiden for vi er godt nok lidt nedslidte. og er der noget som jeg ikke har gjort der måske kan hjælpe ham hurtigere igennem det?

Spørgsmål 2. Er lidt i tvivl om hvordan vi griber putningen an på den bedste måde. Vi er generelt imod kamp. det skal være en god ting at komme i seng. Så faktisk har vi gjort det i denne fase som du også ofte siger, ventet til han har været ekstra træt så det nærmest bliver en lettelse at komme i seng.

Så er han bange for at være alene på sit værelse i øjeblikket så vi bliver der til han sover. Synger og ager ham på håret. Personlig tager jeg det ikke så tungt at blive der under hele fasen, da jeg ved fra tidligere seperationsangst faser at det pludselig vender og vi kan forlade ham i sengen igen. Det gør at i 60% af tilfældende er det ok for ham at komme i seng. Jeg får godt nok lidt dårlig samtidighed over at han først kommer i seng kl. 9 mange gange og at rytmen ikke er stabil. Men alternativet er at han skriger sig hele vejen til 9 halv 10.

Nogen gange tror vi at vi har ramt det rigtige tidspunkt og så har han alligevel været for vågen når vi har langt ham i seng. Så er han gået i panik over han skulle i seng. Vi har så gjort det jeg er i tvivl om er rigtig dumt. nemlig taget ham op og i sidet meget rolig i sofaen til han er blevet ekstra træt. Så tror han vel han kan tage den kamp og vinde hver aften? på den anden side er det var en rigtig negativ afslutning på dagen at han panisk skal græde i sin seng i en time (selv om vi sider der) indtil han falder udmattet om. det går ondt på mig at se ham græde på den måde. men måske mor bare er for blød.

Håber du kan hjælpe vores lille dejlige dreng med roligere nætter og lidt friskere forældre:-)

Kærlig hilsen Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder