Svar: Tynd afføring 9 uger

9. august 2004

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Man kan sige at modermælken bliver lavet af den mad du spiser. I princippet skal en ammende kvinde ikke holde sig til specielle madvarer, men kan spise lidt af det hele. Spiser man pludselig noget, som er uvandt for barnet, så kan barnet reagere ved at få mavekneb og grønlig tynd afføring.

Hvis man har mistanke om at en spciel fødevare påvirker barnet mave, så kan man forsøge at undgå dette i 1-2 uger og så spise det igen, for at se om samme reaktion kommer. Man kan godt vænne sit barns mave til lidt af hvert, hvis bare man sørger for kun at spise små mængder af gangen. Princippet er derfor at spise som man plejer, lidt af det hele men ikke store mængder.

Nogle af de fødevarer som barnet kan reagere på er f.eks. løg, chokolade, kål og kaffe. Drikker du kaffe dagligt kunne du derfor forsøge at undvære dette i en periode eller skrue lidt ned for indtaget. På samme måde er der jo ...

Annonce

... kvinder som kan 'kværne' en hel plade Marabou og her kan det så anbefales at man begynder med 2 stykker, øger til 4 næste dag, se på barnets mave/reaktion og langsomt øger til den ønskede mængde, så barnets lille mave får mulighed for at følge med.

Lugten af ymer, lyder ikke farlig. Jeg tænker dog på om din søn måske har fået trøske/svamp i munden. Kan du se om der er nogle hvide belægninger på tungen og ganen, og har han rødme og knopper forneden. Hvis han har det, så er det vigtigt at I begge bliver behandlet, du på brystet og han i munden.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Noget helt andet er at han måske bare optager så meget af din mælk, at der kun er noget tyndt tilbage. Især nu hvor det er så varmt, kan små børns afføring godt ændre sig.

Hvis din søn i øvrigt er upåvirket af det, så ville jeg også se tiden an. Fortsætter du med at være urolig, så må du kontakte lægen igen.

Ønsker dig rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika