Svar: Tynd afføring 9 uger
9. august 2004
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Man kan sige at modermælken bliver lavet af den mad du spiser. I princippet skal en ammende kvinde ikke holde sig til specielle madvarer, men kan spise lidt af det hele. Spiser man pludselig noget, som er uvandt for barnet, så kan barnet reagere ved at få mavekneb og grønlig tynd afføring.
Hvis man har mistanke om at en spciel fødevare påvirker barnet mave, så kan man forsøge at undgå dette i 1-2 uger og så spise det igen, for at se om samme reaktion kommer. Man kan godt vænne sit barns mave til lidt af hvert, hvis bare man sørger for kun at spise små mængder af gangen. Princippet er derfor at spise som man plejer, lidt af det hele men ikke store mængder.
Nogle af de fødevarer som barnet kan reagere på er f.eks. løg, chokolade, kål og kaffe. Drikker du kaffe dagligt kunne du derfor forsøge at undvære dette i en periode eller skrue lidt ned for indtaget. På samme måde er der jo kvinder som kan 'kværne' en hel plade Marabou og her kan det så anbefales at man begynder med 2 stykker, øger til 4 næste dag, se på barnets mave/reaktion og langsomt øger til den ønskede mængde, så barnets lille mave får mulighed for at følge med.
Lugten af ymer, lyder ikke farlig. Jeg tænker dog på om din søn måske har fået trøske/svamp i munden. Kan du se om der er nogle hvide belægninger på tungen og ganen, og har han rødme og knopper forneden. Hvis han har det, så er det vigtigt at I begge bliver behandlet, du på brystet og han i munden.
Noget helt andet er at han måske bare optager så meget af din mælk, at der kun er noget tyndt tilbage. Især nu hvor det er så varmt, kan små børns afføring godt ændre sig.
Hvis din søn i øvrigt er upåvirket af det, så ville jeg også se tiden an. Fortsætter du med at være urolig, så må du kontakte lægen igen.
Ønsker dig rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske