Svar: Vaccination - 3 mdr.
28. juni 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Joan
I ugeskrift for læger fra 17 oktober 2005, har jeg fundet følgende:
"Hvor hurtigt virker en vaccine?: Efter en primær immunisering vil der efter 4-5 dage kunne påvises specifikke T-lymfocytter, mens et signifikant niveau af specifikke antistoffer først ses efter 8-10 dage. Efter en booster-vaccination er responsen hurtigere, helt ned til 2-3 dage. Afhængigt af hvilken form for immunitet der er den beskyttende, kan disse tidsrammer derfor være vejledende Effekten af en vaccination består ikke alene i udvikling af beskyttende immunitet i form af påviselige antistoffer og/eller effektor-T-lymfocytter. En lige så vigtig – eller vigtigere – konsekvens er udviklingen af en immunologisk hukommelse, som efter alt at dømme er livslang. Hukommelsen udvikles allerede efter den første vaccination og synes da at være optimal efter ca. en måned. Efterfølgende vaccinationer bygger på en genstimulation af disse hukommelsesceller, hvorimod immunsystemet ikke mere synes at udnytte nye naive lymfocytter. Efterfølgende vaccinationer er derfor beroende på en optimal primær vaccination. ..." Dette er citat fra ugeskriftet for læger 167/42 - 17. Oktober 2005.
Ud fra dette skønner jeg at vaccinationen begynder at virke mellem 4-10 dage efter den er givet og når han får vaccinen igen i 5 og 12 måneders alderen vil den virke optimalt, fordi disse vacciner virker ud fra "immunologisk hukommelse". Denne grundvaccination skønnes at vare i 5 år og i fem års alderen gives så en booster.
Jeg synes I skal tale med lægen om, hvorvidt man vil anbefale at vaccinere jeres dreng, når han er syg med feber, diarré osv. eller om vaccinationen bør vente til I er tilbage fra ferie. Det er lægen der er bedst til at rådgive dig i denne situation.
Håber du kan bruge det lidt videre, - god bedring og rigtig god rejse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske