Brev:
Søvn-rutiner om dagen?
28. juni 2012
Alder:
3 mdr.
Søvn-rutiner om dagen?
Kære Helen
Tak for gode svar og også din bog om søvn, som er brugbar.
Vi har nu et specifikt spørgsmål vedr indkørsel af (mere eller mindre) faste lure om dagen. Vores søn er knap 3,5 mdr og aften/natten-søvnen er nu blevet meget bedre - det ser typisk sådan her:
ca. 19.00: Vi putter ham med fast ritual - amning og godnat-sange
19.30 - 23-24: Han tager typisk døgnets længste stræk her på mellem 3 - 4,5 time.
Ca. Midnat: Han ammes og skiftes og falder i søvn igen med det samme, når vi lægger ham.
Ca. 2 - 3: Vågner igen - ammes og skiftes. Falder igen for det meste ret nemt i søvn igen, når vi lægger ham.
Ca. 5: Vågner igen - ammes og skiftes igen. Her virker det ofte som om han er klar til at begynde dagen. Vi er ofte oppe ca en time her (også fordi han typisk har afføring på dette tidspunkt, hvilket ofte kræver lidt 'arbejde' fra hans side + 2-3 bleskift. Han kan være lidt svær at få til at falde i søvn igen, men det lykkes oftes ca kl. 6.00 - 6.30 ved at vugge ham (gyngevugge) eller amme ham liggende på siden.
Han sover ca. 45 minutter / 1 time.
Ca. 7. - 8: Vi står alle op
Indtil nu har vi ila dagen puttet ham, når vi har ment han har været træt (men ikke for træt) - typisk når han har været vågen ca. 1,5 - 2 timer. Han sover oftest kun ca 45 minutter men nogle gange tager han en længere lur midt på dagen (jf. tidligere brev til dig). Vi kan læse os frem til at 3 lure ila dagen (og ca 5 timer) vil være passende for hans alder. Korrekt?
Vi har prøvet at lægge ham ca. kl. 9.30- 10 - igen ca. kl. 13.30 og sidste lur ca. kl. 16.30. Er det 'rigtige' tidspunkter i forhold til hans nat-søvn?
Og ikke mindst er vi tvivl om, hvordan vi får indført rutinen med tre faste lure på nogenlunde faste tidspunkter? Vi vil gerne prøve at få det kørt ind de kommende uger, hvor vi har ferie og derfor er der ikke så mange planer.
Skal vi i en periode forsøge at holde os ret fast til bestemte tidspunkter (selvom han virker træt før eller måske ikke helt virker træt nok) eller hvordan skal vi få mere struktur på dags-søvnen?
Til allersidst et helt andet spr - vi synes han pludseligt er begyndt at svede rigtig meget (på hovedet og i nakken) selvom han ikke virker for varm på selve kroppen. Er det normalt? og er skal han have mindre tøj på, selvom det så vil blæse på hans bare hud?
På forhånd tak for svar!
Bedste hilsner
I & A