Svar: Meget gylpen
13. juni 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som en god idé at forsøge at skifte til Enfamil AR Lipil. Det virker ved at være tyndt i flasken, så det kan drikke som almindelige modermælkserstatning og så blive tykt i maven, så det holder sig, hvor det skal ... :)
Da jeres dreng har været omkring børneafdelingen, så synes jeg dog også det vil være relevant at tale med dem eller jeres læge om, hvorvidt han måske har refluks.
Refluks betyder egenlig bare at noget at maveindholdet glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det er helt normalt og som udgangspunkt skal gylp hos spædbørn og småbørn ses som noget naturligt. Men hvis barnet fortsætter med at gylpe eller kaste mad op, når det begynder med fastere føde og/eller hvis barnet har forskellige ledsagesymptomer forbundet med gylpen så bør barnet udredes. Et ledsage symptom vil ofte være vægttab eller for sparsom vægtøgning, det kan også være smerter, eller at barnet som hos jer, vågner konsekvent efter 20-30 minutters søvn og græder.
Man kalder det for Gastroesophageal refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret og når det er betegnet som en sygdom, så kalder man det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang.
Det svier i spiserøret, når der løber mavesyre tilbage fra maven. Og det kan være årsagen til at jeres dreng vågner og er ked af det, - at det gør ondt, når han ligger ned på grund af dette tilbageløb.
Enfamil AR er en god idé at forsøge. Men derudover skal I tale med lægerne om, hvorvidt jeres dreng kan have glæde af medicin. F.eks. Losec eller Nexium.
Når jeres dreng spiser, vil det være rigtig godt at du holder ham oprejst, så han sidder op i dine arme. Hvis du har en skråstol, kan du også give ham flasken imens han sidder i den. Lad ham gerne sidde ca 20-30 minutter inden du lægger ham ned, så mælken har en chance for at løbe videre til hans tarme.
Når han sover så sørg for at hans hovedgærde er eleveret. Du kan lægge et lille tæppe, en pude eller lignende ind under madrassen i hans seng, så han på den måde løftes op og ligger højere med hovedet. Det hjælper, så der ikke er så meget tilbageløb af mælk fra maven og op i spiserøret.
Det er vigtigt at han dagligt ligger på maven, fordi det er sådan han styrker sin nakke og ryg og bliver stærk nok til at sidde. Det er også i maveliggende stilling at han begynder at krybe, trille omkring, dreje om sin egen akse og også kravle. Derfor vil det være rigtig godt, at du stille og roligt forsøger at finde en rytme, hvor han sover, vågner, leger, ligger på maven og får flasken inden han så skal sove igen. På den måde har du mulighed for at han kan ligge på maven uden at han gylper det hele op igen ...
Når børn gylper meget eller har tilbageløb af mælk i spiserøret vil de have svært ved at ligge ned - både på maven og på ryggen. Men det er stadig vigtigt at du forsøger at få ham på maven dagligt.
De vil ofte også have svært ved at spise. De har svært ved at synke, fejlsynker let og spiser ofte meget langsomt, og at spise er ofte også forbundet med smerte og stor irritabilitet, fordi det gør ondt når mælken kører op og ned i spiserøret. Der skal altså bruges mange kræfter på alle måltider, når børn har refluks. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan jeres dreng spiser og generelt tager imod sin flaske ... :)
Og så vil børn med refluks som sagt ofte også sove dårligt, igen fordi de bliver vækket af de smerter det giver, når mælken kører op og ned i spiserøret.
Så ja - prøv med Enfamil AR, men tal også med lægen om hvorvidt jeres dreng kan have glæde af behandling mod refluks :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, - fortsat held og lykke og god bedring med ham! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske