Svar: Sygdom og spisevægring - 6 mdr.

14. maj 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mor A

Tak for dit brev og jeg er ked af at høre at jeres dreng nu er blevet syg .. Sygdom kan ødelægge alle gode vaner, det gælder både søvnvaner og spisevaner - ØV!

Du skal naturligvis sikre dig at han får væske nok og derfor holde godt øje med hans bleer. Det er vigtigt at han tisser og det er vigtigt at hans urin ikke er gul og koncentreret, men klar.

Det er rigtig godt og vigtigt at tilbyde ham brystet og netop når han dier kortvarigt, så får han den vandholdige mælk som slukker tørsten, så det er helt fint, hvis han nogle gange bare tager lidt, så får han væske. Du skal tilbyde ham brystet, men ikke presse ham til brystet. Hvis det er passende for ham at spise 5 gode brystmåltider i døgnet, så er det helt fint, han kan godt få nok ved dette, hvis du har godt med mælk :)

Derudover skal han tilbydes vand af kop og naturligvis også have lidt skemad. Det er godt hvis han vil spise, så han får næring den vej igennem, men det er vigtigt at han ikke tilbydes så store mængder skemad at han afviser brystet af den grund. Så må du skære ned i mængden af skemad og i stedet tilbyde hyppigere måltider og brystet. Det er altså bedre at han får ¾ - 1 dl. grød og mos og derefter gerne vil ammes end at du giver ham 1 ½ dl grød eller mos og han så afviser brystet.

Han må gerne få lidt frisk frugt i hånden at gumle på selv, med den alder han har. Det kan være f.eks. en appelsinbåd, som han kan sidde og sutte saften ud af eller et stykke blød melon, som du kan hjælpe ham med at holde og han så kan sutte på. Du må også gerne give ham ristede rugbrødsbjælker, agurk ...

Annonce

... og lignende i hånden, som han kan gumle på, opbløde med spyt og gnaske i ... Det kan være dejligt, også hvis han har lidt ondt i halsen og ikke er helt frisk, det stimulerer ham mundmotorisk og samtidig holder det også gang i lysten til at spise ...

Du skal naturligvis være opmærksom på at det ikke udvikler sig til en halsbetændelse, lungebetændelse eller andet som kræver antibiotisk behandling. Hvis han fortsat virker til at hoste og være generet i halsen, så få lægen til at se ham efter en ekstra gang ...

Når du putter ham og han afviser brystet, så må du lade ham falde i søvn uden og så kan du lægge ham til, når han så vågner og gerne vil.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du spørger om du skal prøve med en flaske og det afhænger helt af hvordan du har det med amningen og hvad du tænker omkring amning fremover. Det kan godt være at han vil acceptere en flaske, fordi det er lettere at spise af en flaske end af et bryst og flasken kan han få imens han ligger i sin seng og det vil han måske nyde ... men du skal være bevidst om at jo mere du giver flaske, jo større risiko er der for at han vil foretrække flasken og afvise brystet. Især når han er begyndt at virke irriteret på brystet nogle gange ...

Hvis du gerne vil stoppe amning før han bliver 1 år, så bør han få flaske, fordi du så kan sikre hans behov for mælk ved at give ham modermælkserstatning i flasken. Men hvis du gerne vil amme så længe som muligt, så kan det være en god idé at du forsøger at få amningen til at fungere nu og ikke giver flaske, hvis det kan undgås.

Jeg håber du kan bruge dette videre, rigtig god bedring med ham! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!