Svar: Sygdom og spisevægring - 6 mdr.
14. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Mor A
Tak for dit brev og jeg er ked af at høre at jeres dreng nu er blevet syg .. Sygdom kan ødelægge alle gode vaner, det gælder både søvnvaner og spisevaner - ØV!
Du skal naturligvis sikre dig at han får væske nok og derfor holde godt øje med hans bleer. Det er vigtigt at han tisser og det er vigtigt at hans urin ikke er gul og koncentreret, men klar.
Det er rigtig godt og vigtigt at tilbyde ham brystet og netop når han dier kortvarigt, så får han den vandholdige mælk som slukker tørsten, så det er helt fint, hvis han nogle gange bare tager lidt, så får han væske. Du skal tilbyde ham brystet, men ikke presse ham til brystet. Hvis det er passende for ham at spise 5 gode brystmåltider i døgnet, så er det helt fint, han kan godt få nok ved dette, hvis du har godt med mælk :)
Derudover skal han tilbydes vand af kop og naturligvis også have lidt skemad. Det er godt hvis han vil spise, så han får næring den vej igennem, men det er vigtigt at han ikke tilbydes så store mængder skemad at han afviser brystet af den grund. Så må du skære ned i mængden af skemad og i stedet tilbyde hyppigere måltider og brystet. Det er altså bedre at han får ¾ - 1 dl. grød og mos og derefter gerne vil ammes end at du giver ham 1 ½ dl grød eller mos og han så afviser brystet.
Han må gerne få lidt frisk frugt i hånden at gumle på selv, med den alder han har. Det kan være f.eks. en appelsinbåd, som han kan sidde og sutte saften ud af eller et stykke blød melon, som du kan hjælpe ham med at holde og han så kan sutte på. Du må også gerne give ham ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, som han kan gumle på, opbløde med spyt og gnaske i ... Det kan være dejligt, også hvis han har lidt ondt i halsen og ikke er helt frisk, det stimulerer ham mundmotorisk og samtidig holder det også gang i lysten til at spise ...
Du skal naturligvis være opmærksom på at det ikke udvikler sig til en halsbetændelse, lungebetændelse eller andet som kræver antibiotisk behandling. Hvis han fortsat virker til at hoste og være generet i halsen, så få lægen til at se ham efter en ekstra gang ...
Når du putter ham og han afviser brystet, så må du lade ham falde i søvn uden og så kan du lægge ham til, når han så vågner og gerne vil.
Du spørger om du skal prøve med en flaske og det afhænger helt af hvordan du har det med amningen og hvad du tænker omkring amning fremover. Det kan godt være at han vil acceptere en flaske, fordi det er lettere at spise af en flaske end af et bryst og flasken kan han få imens han ligger i sin seng og det vil han måske nyde ... men du skal være bevidst om at jo mere du giver flaske, jo større risiko er der for at han vil foretrække flasken og afvise brystet. Især når han er begyndt at virke irriteret på brystet nogle gange ...
Hvis du gerne vil stoppe amning før han bliver 1 år, så bør han få flaske, fordi du så kan sikre hans behov for mælk ved at give ham modermælkserstatning i flasken. Men hvis du gerne vil amme så længe som muligt, så kan det være en god idé at du forsøger at få amningen til at fungere nu og ikke giver flaske, hvis det kan undgås.
Jeg håber du kan bruge dette videre, rigtig god bedring med ham! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske