Brev:
Sygdom og spisevægring - 6 mdr.
14. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Sygdom og spisevægring - 6 mdr.
Hej Helen,
Tak for dit svar. Der er nu gået noget tid og der er ikke længere problemer med søvn i barnevogn :-) han slipper heller ikke ofte når jeg ammer mere og havde ikke refluks alligevel. Han fik begge tænder i undermunden kort tid efter brevet ca 5,5 mdr - så måske var det det. Han er en ekstrem følsom dreng og overeagerer voldsomt på det mindste der går ham på.
Nu har vi et andet problem som opstod nu her mens vores lille dreng har været syg de sidste 5 dage. Han har hoste og hvæser meget, men har ikke haft feber og har ellers ok ved at trække vejret, men bruger selvfølgeligt meget energi på det.
Problemet er, at han ikke har lyst til at drikke hos mig.
Vi fulgte ellers fint den rytme som du sendte og har udvidet den med morgengrød nu her da han blev 6 mdr. Men nu er rytmen helt røget under sygdom.
Jeg forsøger at lægge ham til som jeg plejer inden han skal have lur, men ofte vil han ikke have noget. Jeg synes væske er vigtigt så jeg tilbyder igen når han kommer op og en gang imellem vil han tage noget her. Han bliver altså tilbudt ofte og måske stejler han over det? Han bliver synligt meget irriteret over at blive tilbudt og græder irriteret. Han spiser glad og fint skemad og vand af kop. Han får max 1,5 dl af gangen fordi han nemt får forstoppelse og for ikke at gøre ham for mæt til at blive ammet.
Amning plejer at være fordelt ca sådan:
07 - op - havregrød og vand
09 - amning og puttes - sover 1,5 timer
11 - frokost grønsagsmos og vand
12:30/13 - amning og puttes - sover 1,5 timer
15 - frugt os og vand
15:30/16 - ammes
17 - puttes - 20/30 min
18 aftensmad grøntsagsmos og vand
20 ammes og puttes
23 ammes
03 ammes
05:30 ammes
Her under sygdommen er det kun amning midt nat og morgen som er "sikker". De andre gange bliver han tilbudt og kan nemt springe over. Igår fik jeg ham ammet 2 gange i løbet af dagen og 3 gange om aften/nat. Hvor meget skal jeg kæmpe med det? For mælk har han jo brug for specielt når han er syg. Skal jeg skære ned på skemad? Skal jeg helt droppe amning og forsøge med flaske?
Selv et så fast ritual som putteamning inden sengetid kl 20 er besværlig. Han kan nægte og jeg må putte ham uden mælk hvorefter han vågner 30 min senere og jeg tilbyder mælk igen og han måske drikker lidt hvor han før tog et godt måltid. Meget mærkeligt!
Stakkels pus - han har måtte døje med meget siden han blev født: kolik, låst nakke, skoldkopper og nu halsforkølelse
Har du nogle guldkorn og gode ideer som jeg kan prøve af?
Med venlig hilsen
Mor A