Svar: Vaccination og varige mén
23. april 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Charlotte
Det er naturligvis en ganske forfærdelig historie, du fortæller og jeg føler med familien. Jeg arbejder dog efter Sundhedsstyrelsens retningslinjer og vil derfor anbefale, at man vaccinerer sine børn.
Den vaccination der ofte bliver diskuteret er MFR vaccinen. Det er den vaccine som gives mod mæslinger, fåresyge og røde hunde. Det sker, men det er ekstremt sjældent, at vaccinen giver en alvorlig bivirkning som hjernebetændelse. Statens Seruminstitut oplyser at der statistisk er tilfælde af hjernebetændelse hos 0,4-1 pr. 1.000.000 vaccinerede.
Før man begyndte at vaccinere fik 1 ud af 1000-2000 børn hjernebetændelse, som følge af at få mæslinger. Der er altså større risiko for at barnet får hjernebetændelse af at få mæslinger end af at barnet bliver vaccineret.
Det har på et tidspunkt været fremme at MFR vaccinationen kunne medføre autisme. I følge Statens Seruminstitut så har der været store undersøgelser blandt andet i England, Finland, USA og Danmark, der klart taler imod, at der er en sammenhæng mellem MFR vaccination og autisme. WHO har endvidere konkluderet at der ikke er nogen sammenhæng og fundet ud af at flere af de undersøgelser, som oprindeligt sagde, at der var en sammenhæng, var baseret på falske resultater.
Så det anbefales at lade sine børn følge vaccinationsprogrammet og du kan læse meget mere om de forskellige vacciner og sygdomme på Statens Seruminstitut - ssi.dk.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske