Svar: Vaccination og varige mén

23. april 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Charlotte

Det er naturligvis en ganske forfærdelig historie, du fortæller og jeg føler med familien. Jeg arbejder dog efter Sundhedsstyrelsens retningslinjer og vil derfor anbefale, at man vaccinerer sine børn.

Den vaccination der ofte bliver diskuteret er MFR vaccinen. Det er den vaccine som gives mod mæslinger, fåresyge og røde hunde. Det sker, men det er ekstremt sjældent, at vaccinen giver en alvorlig bivirkning som hjernebetændelse. Statens Seruminstitut oplyser at der statistisk er tilfælde af hjernebetændelse hos 0,4-1 pr. 1.000.000 vaccinerede.

Før man begyndte at vaccinere fik 1 ud af 1000-2000 børn hjernebetændelse, som følge af at få mæslinger. Der er altså større risiko for at barnet får hjernebetændelse af at ...

Annonce

... få mæslinger end af at barnet bliver vaccineret.

Det har på et tidspunkt været fremme at MFR vaccinationen kunne medføre autisme. I følge Statens Seruminstitut så har der været store undersøgelser blandt andet i England, Finland, USA og Danmark, der klart taler imod, at der er en sammenhæng mellem MFR vaccination og autisme. WHO har endvidere konkluderet at der ikke er nogen sammenhæng og fundet ud af at flere af de undersøgelser, som oprindeligt sagde, at der var en sammenhæng, var baseret på falske resultater.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Så det anbefales at lade sine børn følge vaccinationsprogrammet og du kan læse meget mere om de forskellige vacciner og sygdomme på Statens Seruminstitut - ssi.dk.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder