Svar: Diarré og sår på numsen
9. april 2012
Alder:
1 mdr.
Kære førstegangsmor
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med den lille dreng.
Det er rigtig godt du skriver. Jeg kan godt forstå du er bekymret, din dreng er dog set af flere læger og alle har sagt at "han er fin" :)
Jeg synes dog at du skal bestille tid til undersøgelse hos jeres egen læge. Det er jeres læge der skal følge jer nu og fremover, og med det forløb I har haft og sådan som din dreng har det, så synes jeg at jeres læge skal se ham.
Det er rigtig svært at stå med sit første barn og vurdere, hvad der er tale om. Du har jo ikke noget at sammenligne med og er først lige ved at lære ham rigtigt at kende og ved at finde ud af at være mor og hvad det indebærer og du skal naturligt bruge din læges øjne og erfaring og støtte dig til ham/hende.
Få derfor din læge til at se på din dreng og vurdere om de hævede lymfeknuder bag ørerne er normale. Få lægen til at vurdere om der kan være tale med svamp - måske har du svamp i brystet uden at vide det og I skal begge behandles. Få lægen til at vurdere om det vil være en god idé at tage afføringsprøver, blodprøver eller andet, for at se om din dreng har en infektion og skal behandles. Lægen skal også vurdere om du skal fortsætte med Fucidinsalven eller om der skal noget andet til.
Om natten kan det være en mulighed at smøre ham med en barriere-creme eller f.eks. Inotyol salve. Det kan købes i håndkøb på apoteket.
Det kan sagtens være at lægen siger at alt er fint og den vandtynde afføring er helt normal for et barn der ammes. Det kan være at lægen siger at din dreng har ekstra tynd mave på grund af den antibiotiske behandling og at hans mave af den grund er slået i stykker - og det kan godt være at tingene hos jer "bare" skal have lidt tid. Men det er jeres læge der skal vurdere det og det er helt relevant at få lægen til at se på din lille dreng :) Det er ikke hysterisk eller overpylret ... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - og så til lægen med jer ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske