Svar: Diarré og sår på numsen

9. april 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære førstegangsmor

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med den lille dreng.

Det er rigtig godt du skriver. Jeg kan godt forstå du er bekymret, din dreng er dog set af flere læger og alle har sagt at "han er fin" :)

Jeg synes dog at du skal bestille tid til undersøgelse hos jeres egen læge. Det er jeres læge der skal følge jer nu og fremover, og med det forløb I har haft og sådan som din dreng har det, så synes jeg at jeres læge skal se ham.

Det er rigtig svært at stå med sit første barn og vurdere, hvad der er tale om. Du har jo ikke noget at sammenligne med og er først lige ved at lære ham rigtigt at kende og ved at finde ud af at være mor og hvad det indebærer og du skal naturligt bruge din læges øjne og erfaring og støtte dig til ham/hende.

Få derfor din læge til at se på din dreng og vurdere om de hævede lymfeknuder bag ørerne er normale. Få lægen til at vurdere om der kan være tale med svamp - måske har du svamp i brystet uden at vide det ...

Annonce

... og I skal begge behandles. Få lægen til at vurdere om det vil være en god idé at tage afføringsprøver, blodprøver eller andet, for at se om din dreng har en infektion og skal behandles. Lægen skal også vurdere om du skal fortsætte med Fucidinsalven eller om der skal noget andet til.

Om natten kan det være en mulighed at smøre ham med en barriere-creme eller f.eks. Inotyol salve. Det kan købes i håndkøb på apoteket.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan sagtens være at lægen siger at alt er fint og den vandtynde afføring er helt normal for et barn der ammes. Det kan være at lægen siger at din dreng har ekstra tynd mave på grund af den antibiotiske behandling og at hans mave af den grund er slået i stykker - og det kan godt være at tingene hos jer "bare" skal have lidt tid. Men det er jeres læge der skal vurdere det og det er helt relevant at få lægen til at se på din lille dreng :) Det er ikke hysterisk eller overpylret ... :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - og så til lægen med jer ... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.