Diarré og sår på numsen

9. april 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Diarré og sår på numsen

Kære Helen,

Mit spørgsmål kommer nederst, men jeg tillader mig først lige at give dig lidt baggrundsviden samt fakta.

Lille Gabriel blev født 5 uger for tidligt - og er nu 6 uger gammel. Han var stjernekigger og det var en lang svær fødsel der selvom der stod 2 jordmødre og 2 børnelæger parat heldigvis endte uden sugekop. Han var dog meget slap da han kom ud og han fik straks ilt og røg på neonatal på Riget.

Jeg havde feber under hele fødslen, var de første veer startede og fik antibiotikadrop undervejs.

Han havde en infektion og de gav ham først én antibiotika i 2 dage, der ikke virkede hvorefter han fik en anden mere bredspektret, der virkede - den fik han så i 7 dage, hvorefter vi blev udskrevet.

Han havde også gulsot - og har det stadig - men idet bilerobin tallene har været faldende ved sidste blodprøve (for 2 uger siden var de på 137) og de farlige gulsottal (som jeg ikke ved hvad hedder) også kun var på 10, så sagde lægen at de ikke ville se på ham igen idet det nok skulle gå over af sig selv. Han er stadig lidt gul i ansigtet, på oversiden af hænderne og i yderkrogene af øjnene.

Han har haft meget slemme mavekneb siden vi kom hjem fra Riget - i begyndelsen kun om aftenen, nu hele døgnet. Nogle dage har vi måttet give lidt sukkervand for at berolige ham - ellers kan vi berolige ham ved at han ligger hos mig, dog vrider han sig som en gal, når smerterne er der i maven, trækker benene op under sig og græder nogle gange.

Han har i flere uger haft masser af luft i maven, men først indenfor den seneste uge er hans prutter begyndt at lugte af rådne æg.

For et par uger siden opdager jeg så at han har 2 hævede lymfeknuder - én i hver side bag ørene i nakken. Jeg taler med min sundhedsplejerske der siger det er normalt og jeg ikke skal tænke mere over det. De hæver henover ugen og der kommer én til i den ene side så der er 3 hævede i alt. Jeg tager ham til vagtlægen i torsdags, der siger at det er normalt og at jeg bare skal holde øje med om han får feber.

Samtidig med de hævede lymfeknuder får han så en megarød numse hvilket går lynhurtigt - i løbet af en nat. Jeg prøver med kogtvandklude om ...

Annonce

... formiddagen hvilket hjælper fint på det meste af numsen undtagen to steder på størrelse med en 1-krone, hvor huden tydeligvis var 'brændt' af. Vagtlægen gav os noget Fucidin-salve, vi så har brugt siden i torsdags og sårene er meget reducerede.

Nu er det bare sådan at han igår aftes begyndte at få rød numse igen, jeg startede straks med kogtvandsklude, men det hjælper ingenting. Jeg skifter ham jævnligt, men nogle gange lader jeg ham ligge, når han sover dybt idet han bliver helt utrøstelig hvis jeg vækker ham der - det burde jeg måske gøre, men her tænker jeg at han jo også skal have søvn og han skider hele tiden, så hvis jeg skulle skifte ham hver gang kunne jeg gøre det hvert kvarter.

Hans afføring er meget vanddig, meget mørkegul tenderende til grønlig.

Han har nu 2 aflange sår på numsen på ca. 1/2 x 2-3 cm som jeg nu også har givet en gang fucidin idag.

Han er lidt hvid i ganen, men jeg er usikker på om det kan være svamp.

Han har umiddelbart ingen feber - han havde 36.3 i eftermiddags.

Jeg ammer ham (han havde sonde på Riget, men jeg fik amningen til at køre dagen før vi blev udskrevet) og han spiser fint - han har taget 300-400 g på om ugen siden vi blev udskrevet.

NU TIL MIT SPØRGSMÅL til dig. Jeg er ret bekymret for jeg hader når jeg ikke kan finde en forklaring på hvorfor han har det sådan. Hans afføring ætser tydeligvis hans numse og hvis jeg ikke engang kan lade ham sove med en ble 2-4 timer i løber af natten uden han får sår, hvad skal jeg så gøre ? Jeg tørre ham 100% hver gang, vasker ham med blødt vat og synes jeg gør alt det rigtige.

Det bekymrer mig også at han idag ikke er så livlig som han plejer. Han virker sådan lidt som en såret kriger. Han græder ikke sådan rigtig højt eller arrigt, han piver mere og har sovet det meste af dagen - stadig mens han ormer rundt og ømmer sig i søvne. Det skal siges at han var 'ude' for første gang både torsdag og lørdag her i påsken med en del mennesker og larm hvor han var vågen mange timer.

Hvad tænker du ? Skal jeg være bekymret - og skal jeg få undersøgt om han har bakterier i tarmen eller andet ?

Mange hilsener fra en bekymret
førstegangsmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer