Brev:
Diarré og sår på numsen
9. april 2012
Alder:
1 mdr.
Diarré og sår på numsen
Kære Helen,
Mit spørgsmål kommer nederst, men jeg tillader mig først lige at give dig lidt baggrundsviden samt fakta.
Lille Gabriel blev født 5 uger for tidligt - og er nu 6 uger gammel. Han var stjernekigger og det var en lang svær fødsel der selvom der stod 2 jordmødre og 2 børnelæger parat heldigvis endte uden sugekop. Han var dog meget slap da han kom ud og han fik straks ilt og røg på neonatal på Riget.
Jeg havde feber under hele fødslen, var de første veer startede og fik antibiotikadrop undervejs.
Han havde en infektion og de gav ham først én antibiotika i 2 dage, der ikke virkede hvorefter han fik en anden mere bredspektret, der virkede - den fik han så i 7 dage, hvorefter vi blev udskrevet.
Han havde også gulsot - og har det stadig - men idet bilerobin tallene har været faldende ved sidste blodprøve (for 2 uger siden var de på 137) og de farlige gulsottal (som jeg ikke ved hvad hedder) også kun var på 10, så sagde lægen at de ikke ville se på ham igen idet det nok skulle gå over af sig selv. Han er stadig lidt gul i ansigtet, på oversiden af hænderne og i yderkrogene af øjnene.
Han har haft meget slemme mavekneb siden vi kom hjem fra Riget - i begyndelsen kun om aftenen, nu hele døgnet. Nogle dage har vi måttet give lidt sukkervand for at berolige ham - ellers kan vi berolige ham ved at han ligger hos mig, dog vrider han sig som en gal, når smerterne er der i maven, trækker benene op under sig og græder nogle gange.
Han har i flere uger haft masser af luft i maven, men først indenfor den seneste uge er hans prutter begyndt at lugte af rådne æg.
For et par uger siden opdager jeg så at han har 2 hævede lymfeknuder - én i hver side bag ørene i nakken. Jeg taler med min sundhedsplejerske der siger det er normalt og jeg ikke skal tænke mere over det. De hæver henover ugen og der kommer én til i den ene side så der er 3 hævede i alt. Jeg tager ham til vagtlægen i torsdags, der siger at det er normalt og at jeg bare skal holde øje med om han får feber.
Samtidig med de hævede lymfeknuder får han så en megarød numse hvilket går lynhurtigt - i løbet af en nat. Jeg prøver med kogtvandklude om formiddagen hvilket hjælper fint på det meste af numsen undtagen to steder på størrelse med en 1-krone, hvor huden tydeligvis var 'brændt' af. Vagtlægen gav os noget Fucidin-salve, vi så har brugt siden i torsdags og sårene er meget reducerede.
Nu er det bare sådan at han igår aftes begyndte at få rød numse igen, jeg startede straks med kogtvandsklude, men det hjælper ingenting. Jeg skifter ham jævnligt, men nogle gange lader jeg ham ligge, når han sover dybt idet han bliver helt utrøstelig hvis jeg vækker ham der - det burde jeg måske gøre, men her tænker jeg at han jo også skal have søvn og han skider hele tiden, så hvis jeg skulle skifte ham hver gang kunne jeg gøre det hvert kvarter.
Hans afføring er meget vanddig, meget mørkegul tenderende til grønlig.
Han har nu 2 aflange sår på numsen på ca. 1/2 x 2-3 cm som jeg nu også har givet en gang fucidin idag.
Han er lidt hvid i ganen, men jeg er usikker på om det kan være svamp.
Han har umiddelbart ingen feber - han havde 36.3 i eftermiddags.
Jeg ammer ham (han havde sonde på Riget, men jeg fik amningen til at køre dagen før vi blev udskrevet) og han spiser fint - han har taget 300-400 g på om ugen siden vi blev udskrevet.
NU TIL MIT SPØRGSMÅL til dig. Jeg er ret bekymret for jeg hader når jeg ikke kan finde en forklaring på hvorfor han har det sådan. Hans afføring ætser tydeligvis hans numse og hvis jeg ikke engang kan lade ham sove med en ble 2-4 timer i løber af natten uden han får sår, hvad skal jeg så gøre ? Jeg tørre ham 100% hver gang, vasker ham med blødt vat og synes jeg gør alt det rigtige.
Det bekymrer mig også at han idag ikke er så livlig som han plejer. Han virker sådan lidt som en såret kriger. Han græder ikke sådan rigtig højt eller arrigt, han piver mere og har sovet det meste af dagen - stadig mens han ormer rundt og ømmer sig i søvne. Det skal siges at han var 'ude' for første gang både torsdag og lørdag her i påsken med en del mennesker og larm hvor han var vågen mange timer.
Hvad tænker du ? Skal jeg være bekymret - og skal jeg få undersøgt om han har bakterier i tarmen eller andet ?
Mange hilsener fra en bekymret
førstegangsmor