Svar: Kan forkølelse give tynd afføring

4. april 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mette

Stort tillykke med lillesøster :)

Børn kan godt i forbindelse med forkølelse også få tynd mave. Da hun ikke er mere end 3 uger gammel, bør du dog holde rigtig godt øje med hende og hvordan hendes almen tilstand er ...

Du fortæller at du selv har været forkølet og måske storesøster også har været det. Der findes et utal af forkølelsesvira og en af dem I skal være særligt opmærksomme på lige nu er RS virus. Det starter som en almindelig forkølelse med feber, hoste og nys og sætter sig så i luftvejene, hvor det danner sejt slim. Større børn og voksne vil have symptomer som en almindelig forkølelse, men spædbørn kan blive rigtig syge. Hos et lille barn er luftvejene meget små og de tåler derfor ikke særlig stor irritation af lunger og bronkier og vejrtrækningen kan blive påvirket.

Du kan læse min artikel om RS virus "RS-virus - den hyppigste årsag til bronkitis hos børn under 3 år" - du finder den i min artikelsamling her på siden.

Også Rota-virus kan være en virus din datter kan få, som hun kan blive rigtig dårlig af og rota virus er den hyppigste årsag til diarre og ...

Annonce

... opkastninger hos små børn. Børn smittes ofte mellem 6-24 måneder. Men med en storesøster i hjemmet, er der naturligt risiko for at lillesøster smittes den vej igennem.

Du kan læse min artikel "Vintersyge børn", som du også finder i min artikelsamling.

De vandtynde afføringer hos din lille datter kan naturligvis også skyldes at hun er så lille og ny at den mælk hun indtager naturligt næsten "skyller igennem hende". Hos spædbørn vil det ofte være sådan at hver gang der kommer noget ind, så kommer det også ud og ammes hun, ja så kan afføringen sagtens være tynd og hyppig uden at det behøver være tegn på sygdom.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis din datter på nogen måde virker sløv, påvirket, begynder at spise sparsomt eller på anden måde ikke virker helt frisk, så skal du få hende tjekket af lægen. Hun er så lille og bliver du usikker på om hun er okay, så hellere få hende undersøgt af en læge en gang for meget. Her i påskedagene vil det være vagtlægen du skal have fat i, hvis hun begynder at virke påvirket og til ikke at have det helt godt ...

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Og god påske! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.