Svar: Kan forkølelse give tynd afføring
4. april 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Stort tillykke med lillesøster :)
Børn kan godt i forbindelse med forkølelse også få tynd mave. Da hun ikke er mere end 3 uger gammel, bør du dog holde rigtig godt øje med hende og hvordan hendes almen tilstand er ...
Du fortæller at du selv har været forkølet og måske storesøster også har været det. Der findes et utal af forkølelsesvira og en af dem I skal være særligt opmærksomme på lige nu er RS virus. Det starter som en almindelig forkølelse med feber, hoste og nys og sætter sig så i luftvejene, hvor det danner sejt slim. Større børn og voksne vil have symptomer som en almindelig forkølelse, men spædbørn kan blive rigtig syge. Hos et lille barn er luftvejene meget små og de tåler derfor ikke særlig stor irritation af lunger og bronkier og vejrtrækningen kan blive påvirket.
Du kan læse min artikel om RS virus "RS-virus - den hyppigste årsag til bronkitis hos børn under 3 år" - du finder den i min artikelsamling her på siden.
Også Rota-virus kan være en virus din datter kan få, som hun kan blive rigtig dårlig af og rota virus er den hyppigste årsag til diarre og opkastninger hos små børn. Børn smittes ofte mellem 6-24 måneder. Men med en storesøster i hjemmet, er der naturligt risiko for at lillesøster smittes den vej igennem.
Du kan læse min artikel "Vintersyge børn", som du også finder i min artikelsamling.
De vandtynde afføringer hos din lille datter kan naturligvis også skyldes at hun er så lille og ny at den mælk hun indtager naturligt næsten "skyller igennem hende". Hos spædbørn vil det ofte være sådan at hver gang der kommer noget ind, så kommer det også ud og ammes hun, ja så kan afføringen sagtens være tynd og hyppig uden at det behøver være tegn på sygdom.
Hvis din datter på nogen måde virker sløv, påvirket, begynder at spise sparsomt eller på anden måde ikke virker helt frisk, så skal du få hende tjekket af lægen. Hun er så lille og bliver du usikker på om hun er okay, så hellere få hende undersøgt af en læge en gang for meget. Her i påskedagene vil det være vagtlægen du skal have fat i, hvis hun begynder at virke påvirket og til ikke at have det helt godt ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Og god påske! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske