Brev:
Meget ulykkelig ved putning
4. april 2012
Alder:
10 mdr.
Meget ulykkelig ved putning
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig, fordi jeg var bange for, at min søn ikke kunne lide mig. Det er jeg heldigvis ikke længere :o)
Nu har et nyt problem imidlertid meldt sig. Min søn er nu 10 måneder og har meget længe været rigtig nem at putte. Både til hans to daglige lure og til natten. Om dagen fik han som regel bare en flaske, blev lagt i hans voksi-pose i barnevognen og faldt selv i søvn. Til natten fik han flaske, blev bøvset og lagt over i egen seng, hvor han selv faldt i søvn.
I februar måned ville vi skære ned på hans mælkeindtag om natten, og der startede søvnproblemerne. Flere nætter vågnede han og var vågen op til flere timer, men som regel ikke ked af det før til sidst, hvor han ikke selv kunne falde i søvn. Vi måtte tage ham op og vugge ham før han faldt i søvn. Det var dog kun den ene gang om natten han vågnede, og det var ikke hver nat. Nogle nætter sov han igennem. Efter nogle uger blev vi enige om, at han måske reelt var sulten, når han vågnede og prøvede at give ham en sen flaske (før vi selv gik i seng), og det virkede til at være løsningen. I starten af marts tænkte jeg, at jeg hellere måtte vænne ham til at sove i sele og sovepose, for det gør de i den vuggestue, hvor han skulle køres ind i slutningen af marts. Det resulterede i, at jeg flere dage måtte vugge barnevognen, for nu kunne han pludselig ikke falde i søvn af sig selv. Det virkede dog til at han accepterede ændringen lige før jeg startede indkøring.
Men da jeg så startede indkøring forrige mandag (26. marts), kunne jeg igen ikke putte ham til lur, og nu var det pludselig ikke længere nok bare at vugge barnevognen. Han skreg helt vildt, sparkede med benene og lavede flitsbue indtil jeg kørte en tur med ham. Så faldt han i søvn. Samme mønster har gentaget sig næsten hver gang. Det skal siges, at han ikke har haft de bedste vilkår for at blive kørt ind, for søndag blev han forkølet og hoster også en del. Om aftenen kan vi heller ikke længere putte ham som normalt, men må gå rundt med ham og vugge ham, før vi kan lægge ham. Ofte må vi ind til ham et par gange fra han er lagt (han bliver lagt ca. 19.30-20), men fra vi går i seng har han de fleste nætter sovet indtil ca. 7 næste morgen.
De sidste par dage er det blevet helt galt. Når han får sin flaske, drikker han lidt, men så begynder han at skrige helt vildt og tage sig til ørerne som om han har ondt. Han har altid nulret ører, når han fik mælk, men det her er anderledes. Og her til aften var det allerede da han skulle have ble og tøj på efter sit bad. Jeg var til lægen i går med ham, fordi han havde fået øjenbetændelse, og hun tjekkede hans ører og kunne ikke se noget. Og han sover jo også et laaangt stræk om natten, så tænker det ikke kan være fordi han har væske i øret. Men selv når vi går rundt og vugger ham nu, går der lang tid før det hjælper og han falder til ro. Han kaster sig rundt og skriger hjerteskærende, så man er lige ved at begynde at græde selv. Vi har forsøgt at vugge ham siddende op mave til mave (hvis det nu skulle være ørerne), men det virker nu ikke til at gøre den helt store forskel.
Hvad tror du årsagen kan være? Kan det være fordi der sker så mange forandringer ift. indkøring nu? Eller kan det mon være ørerne? Håber virkelig du kan hjælpe, for det tager hårdt på os, at vi hver aften må høre ham være så ked af det.
Hilsen Janni