Svar: Allergisk disponeret
3. april 2012
Alder:
5 mdr.
Kære forældre
Børn der har astma vil ofte også have allergi overfor pelsdyr f.eks. hund eller kat og har man kæledyr derhjemme, så vil det ofte kunne give disse børn flere astmasymptomer i hverdagen.
At barnet har allergi overfor en dyreart betyder ikke nødvendigvis at barnet så ikke tåler andre dyr. Men der er en øget risiko for, at barnet også udvikler allergi over for andre dyr med pels (hund, kat, hest, marsvin, hamster, mus), hvis barnet ofte er i kontakt med disse dyr. Hvis man har et barn med astma som tydeligt reagerer på pelsdyr, vil det være nødvendigt at skille sig af med kæledyret.
Når barnet reagerer på dyret, så reagerer barnet ikke kun på den direkte kontakt med dyret, men reagerer også ofte på f.eks. hudskæl fra dyret, der kan ligge i omgivelserne og selvom man er grundig med rengøring, så er det ikke altid nok.
I fortæller at jeres datter er allergidisponeret og I fortæller også at jeres søn har børneeksem på kinderne. Et barn med børneeksem vil have en øget risiko for at få høfeber og astma.
Selvom jeres børn ikke på nuværende tidspunkt har astma, så er de stadig i risiko for at udvikle allergi og det er rigtigt at det har været fremme, at hvis man vokser op med pelsdyr, så kan det forebygge, at man udvikler allergi.
Hidtil har Sundhedsstyrelsen anbefalet, at allergidisponerede børn skulle undgå daglig kontakt med pelsdyr det første leveår for at forebygge allergi. Der er dog nyere forskning som tyder på at disse anbefalinger vil blive ændret på sigt, men indtil videre er anbefalingen stadig at man ikke bør holde pelsdyr barnets første leveår, når barnet er allergidisponeret. Der er stadig kun tale om en teori og det er således ikke bevist at man kan forebygge allergi ved at vokse op med dyr.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske