Svar: Hvad er det der kan ske ved et fladt baghoved?
13. marts 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Helene
Tak for dit brev :)
Risikoen for vuggedød er 10 gange højere, hvis barnet sover på maven end hvis det sover på ryggen. Derfor anbefales det at alle børn, sover på ryggen. Det er dog vigtigt at huske, at man skal dreje barnets hoved, så barnet sover med hovedet skiftevis til venstre og højre side. Det lille barns hovedknogler er meget bløde og vil tage facon efter, hvordan barnet ligger med hovedet.
Barnet kan godt have en foretrukken side at dreje hovedet til og her er det vigtigt at man som forældre er ekstra opmærksomme. Hvis barnet sover mere med hovedet til den ene side end til den anden, så er der en risiko for at barnet får en fladhed eller skævhed af kraniet. Det samme sker, hvis barnet altid ligge fladt på baghovedet og kikker direkte frem. Det kan være nødvendigt at man som forældre aktivt går ind og drejer barnets hoved, når det sover.
Også når barnet spiser, når man bærer det på armene, når man pusler det osv. skal man være opmærksomme på at barnet ikke har en ensidig drejning af hovedet. Hvis man f.eks. kun ammer fra et bryst eller giver barnet flaske med den samme hånd, ja så kan man risikere at barnet får en fladhed af sit hoved.
Nogle børn får også problemer med stramning af halsmusklerne i den ene side og det kan være nødvendigt at give barnet fysioterapeutisk behandling, hvor denne stramning med øvelser løsnes op. Har banet udtalt fladhed eller skævhed af kraniet kan det nole gange komme på tale at henvise til børneafdeling, hvor man kan vælge at behandle barnet med en speciel hjelm.
Det skader normalt ikke hjernen at barnets kranie er skævt eller fladt, der er tale om et kosmetisk problem - men det er naturligvis synd for børn, hvis de vokser op med skæve hoveder ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske