Min datter vil kun være hjemme

13. marts 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Min datter vil kun være hjemme

Kære Helen

Jeg skriver til dig, fordi jeg simpelthen ikke kan overskue situationen lige nu. Min datter blev 3 måneder i søndags og er som regel en meget glad og opmærksom lille pige. Jeg ammer hende fuldt ud, og hun tager rigtig flot på. Jeg er alene med hende (hun er donorbarn).

Hun har fra hun var en måned ca lige skulle se tingene an, når vi kom nye steder, men hun har været tilfreds og glad, når bare hun var på min arm. Vi har for 14 dage siden været en uge i Norge med mine søskende (+familier) og mine forældre, og det gik virkelig godt. Hun var glad og pludrende, og de andre måtte også gerne gå med hende og snakke med hende. Hun reagerede dog, når der blev for meget larm og virak - der var 6 børn mellem 3 og 7 år, så de kunne godt skabe lidt larm, når de var samlet.

Den sidste uges tid har hun dog ændret sig, når vi har været ude. Hun bliver fuldstændig utrøstelig og nærmest skriger sig hæs. Hun bliver en flitsbue, hvis jeg prøver at lægge hende til brystet, og jeg kan kun få ro på hende, hvis jeg går i enerum med hende, og så tager det noget tid, før jeg så kan amme hende og hun falder helt til ro. Derefter kan hun godt sidde hos mig og bare kigge, men pludselig bliver det for meget, og så skriger hun igen.

Det lyder som om, vi er i byen hele tiden, men det er vi altså ikke. Det behøver ikke være større selskaber. I dag var vi fx i mødregruppe, og det var ret stille og roligt, men hun blev stadigvæk helt ude af den.

Samtidig med dette sover hun stadig ret dårligt om dagen, hvis ikke jeg går med barnevognen. På virkelig gode dage tager hun en time, før jeg skal gå med hende, men det er sjældent - oftest er det kun 20 minutter. Jeg forsøger at give hende en rytme, så hun sover 1-1,5 time formiddag og sidst på dagen og 2 timer midt på dagen, men som du nok kan regne ud, ...

Annonce

... bliver det til en del kilometers gåtur. Det spiller selvfølgelig ind, når vi skal noget, for så kan jeg ikke gå med hende, og så sover hun kortere.

Hun sover godt om natten. Hun får mad 2-3 gange, fra vi går i seng, til næste morgen.

Jeg føler mig et udkørt lige nu. Jeg føler mig låst fast, synes aldrig min krop er i ro, da jeg hele tiden skal være opmærksom på, hvornår hun vågner og være klar til at skulle ud og vandre. Jeg har brug for at se andre voksne ind imellem, da jeg jo er alene, men lige nu kan jeg ikke droppe ind til en kop kaffe, da min datter vågner, når vognen stopper, og hun bliver ked af det, hvis hun kommer med ind.

Måske tænker du, at det kun er en uge, men den dårlige dagssøvn har stået på længe, og mit åndehul har været, at jeg kunne komme lidt ud - bare en time, og at andre kunne gå lidt med hende. Samtidig har hun altid været lidt reserveret, og jeg er bange for, at det bare er en udvikling af det. Jeg har altid mærket efter og har faktisk været god til at sige fra, når alle mulige ville holde hende, så hun har fået lov at opleve nye ting fra min arm, og det plejer at virke ok.

Jeg spekulerer også på, om der er noget galt med hende - det er jo den reaktion, jeg får: Har hun ondt i maven? Hvad er der galt med hende?
Og nogen siger: Det bliver hun da nødt til at lære (altså at komme i byen). Jeg ved bare ikke hvordan, hun skal lære det. Jeg tror ikke, der er noget galt med hende, da hun bliver glad igen, så snart hun sidder i autostolen.

Jeg må hellere skrive, at min datter blev vaccineret for 5 dage siden, men hun har ikke reageret på selve vaccinen (altså haft feber eller været dårlig).

Det blev langt og usammenhængende, men jeg er vist også lidt usammenhængende efter en opslidende tur i mødregruppe, hvor lillepigen bare græd.

Kærlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder