Svar: Genstridige skoldkopper
12. marts 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Mette
Måske har du allerede født ... Hvis det er tilfældet så rigtig mange gange tillykke :)
Skoldkoppeblærer vil normalt tørre ind 2 dage efter de er bristet - men de kan godt være lang tid om at briste, synes jeg ... det vil sige flere dage, måske op til en uge. Ofte kommer der flere blærer til i løbet af en uge, så der kommer hele tiden nye blærer til imens de tidligere brister. Når skoldkopperne brister kommer skorperne. Det kan derfor godt nogle gange være en langsommelig sygdom og selv om de fleste skriver at sygdommen ofte er ovre efter 1-2 uger, så har jeg oplevet børn der havde skoldkopper i mere end 3 uger.
Et barn med skoldkopper betegnes normalt som rask og smittefrit, når der ikke har været nye blærer i to dage og når de blærer der er tilbage er skorpedækkede.
Man kan vaccinere mod skoldkopper. Vaccination gives normalt til gravide, som har en risiko for at udvikle en virusbetinget lungebetændelse i forbindelse med skoldkopper og den kan også gives til nyfødte, hvis mødre den sidste uge og op til fire uger efter fødslen udvikler skoldkopper. For at vaccinen skal være så effektiv som muligt bør den gives inden for fire døgn efter at barnet har været udsat for smitte med skoldkopper. Ud fra dette tænker jeg at man måske også vil vælge at vaccinere den lille ny, hvis storesøster har skoldkopper i udbrud - det kunne være en mulighed, som du naturligvis skal tale med lægerne på sygehuset om.
Under alle omstændigheder vil det være rigtig godt at du drøfter med lægerne på sygehuset, hvordan I skal forholde sig til skoldkommer og risiko for smitte, når storesøster har skoldkopper og du nedkommer lige nu ... :)
Du kan købe zink-liniment på apoteket eller prøve med kartoffelmel på både blærer og skorper. Det kan hjælpe på kløen. At du selv kan prikke hul på blærerne og på den måde fremme processen, tror jeg desværre ikke ...
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - også med den forestående fødsel, hvis du allerede har født :)
Glæder mig til at følge jer videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske