Svar: Gul afføring

5. marts 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære T

Nu hvor din dreng er 10 måneder gammel, så bør afføringen være brun eller brunlig og mere formet - gul og løs afføring er ikke normalt for alderen. Derfor er det rigtig fint og godt, at du har fået tid hos lægen, så der kan blive taget afføringsprøver - gem gerne en ble, så lægen kan se den afføring, du oplever din dreng har.

Gul afføring kan skyldes mange ting og det mest oplagte at tænke på hos jer, vil være at din dreng efter start i dagpleje er begyndt at få noget andet at spise. Kosten hos dagplejer er anderledes end det han får hjemme. Ændringen i afføringen kan nemlig godt forklares med at han måske har fået gulerødder, juice, majs, appelsiner, tomater eller lignende i større mængder end han måske er vant til.

Det kan heller ikke udelukkes at han har fået en mave-tarminfektion, måske smittet af de andre børn eller måske et andet sted og at maven derfor lige nu er "slået i stykker".

Jeres læge skal naturligvis forsøge at finde ud af hvad årsagen kan være og ofte ...

Annonce

... tager lægen 3 på hinanden følgende prøver for at se om jeres søn har fået en virus.

Lægen kan også ordinere en probiotica-kur til jeres dreng. Det vil sige flydende mælksyrebakterier som kan være med til at stabilisere jeres drengs mave og tarmflora. Det kan være f.eks. Bifiform minidråber eller BioGaia. I kan også prøve at give ham lidt surmælksprodukter dagligt i en periode, for at se om det hjælper ham og giver mere ro i maven.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis hans afføring viser sig at være kronisk gul, så vil lægen naturligt skulle undersøge ham yderligere, evt. henvise ham til børneafdelingen, fordi man så må undersøge om der kan være problemer med galde eller lignende. Du spørger og derfor skal det nævnes, men du skal ikke lige nu bekymre dig unødigt - og lad nu være med at læse en masse på nettet! :) Som udgangspunkt så tænker jeg at han sandsynligvis har fået en maveinfektion eller reagerer på at kosten hos dagplejer er anerledes end den han normalt får hjemme:)

Fortsat held og lykke og fortsat god bedring :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor