Svar: Gul afføring
5. marts 2012
Alder:
10 mdr.
Kære T
Nu hvor din dreng er 10 måneder gammel, så bør afføringen være brun eller brunlig og mere formet - gul og løs afføring er ikke normalt for alderen. Derfor er det rigtig fint og godt, at du har fået tid hos lægen, så der kan blive taget afføringsprøver - gem gerne en ble, så lægen kan se den afføring, du oplever din dreng har.
Gul afføring kan skyldes mange ting og det mest oplagte at tænke på hos jer, vil være at din dreng efter start i dagpleje er begyndt at få noget andet at spise. Kosten hos dagplejer er anderledes end det han får hjemme. Ændringen i afføringen kan nemlig godt forklares med at han måske har fået gulerødder, juice, majs, appelsiner, tomater eller lignende i større mængder end han måske er vant til.
Det kan heller ikke udelukkes at han har fået en mave-tarminfektion, måske smittet af de andre børn eller måske et andet sted og at maven derfor lige nu er "slået i stykker".
Jeres læge skal naturligvis forsøge at finde ud af hvad årsagen kan være og ofte tager lægen 3 på hinanden følgende prøver for at se om jeres søn har fået en virus.
Lægen kan også ordinere en probiotica-kur til jeres dreng. Det vil sige flydende mælksyrebakterier som kan være med til at stabilisere jeres drengs mave og tarmflora. Det kan være f.eks. Bifiform minidråber eller BioGaia. I kan også prøve at give ham lidt surmælksprodukter dagligt i en periode, for at se om det hjælper ham og giver mere ro i maven.
Hvis hans afføring viser sig at være kronisk gul, så vil lægen naturligt skulle undersøge ham yderligere, evt. henvise ham til børneafdelingen, fordi man så må undersøge om der kan være problemer med galde eller lignende. Du spørger og derfor skal det nævnes, men du skal ikke lige nu bekymre dig unødigt - og lad nu være med at læse en masse på nettet! :) Som udgangspunkt så tænker jeg at han sandsynligvis har fået en maveinfektion eller reagerer på at kosten hos dagplejer er anerledes end den han normalt får hjemme:)
Fortsat held og lykke og fortsat god bedring :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske