Svar: Længdedrop

28. februar 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Når vi som sundhedspesonale måler børns højde og vægt, så er det fordi det giver et meget godt billede af om barnet trives som det skal, om barnet vokser, som det har behov for. Og man skal naturligt reagere, når børn afviger fra vækstmønsteret altså ikke vokser helt som man normalt ville forvente og man har her, ofte særligt fokus på om barnet vokser i længden.

Det er vigtigt at medtænke, at børn jo ikke vokser ens og et barn der som din dreng var meget stor ved fødslen kan sagtens have en periode, hvor han ikke vokser så meget, og hvor hans vægt og længde stabilisere sig, så hans vækstmønster bliver "mere normalt". Men man skal naturligvis holde øje med ham.

Børn ligner deres forældre og højde er arveligt. Så høje forældre vil naturligt ofte få højere børn end lave forældre. Og små forældre vil naturligt ofte også få små børn. I skal derfor også se på hvordan I selv ser ud som voksne - er I høje eller lave, det vil naturligt påvirke hvor høj eller lav jeres dreng er eller bliver.

Vækst kan ikke vurderes på en enkelt måling og derfor måler man længde og vægt flere gange og sætter tallene ind på en kurve. Barnet behøver ikke ligge præcist på kurven - man kan godt ligge over eller under en gennemsnitlig kurve - men det er vigtigt at barnet følger sin kurve. Hvis barnet pludselig begynder at ...

Annonce

... afvige fra den vækstlinje som barnet tidligere har fulgt, så kan det være tegn på sygdom - og det er derfor de lige nu holder lidt ekstra øje med din dreng.

Der er mange forskellige sygdomme f.eks. fordøjelsessygdomme og hormonsygdomme, der kan have betydning for barnets vækst og jeg kan desværre ikke sige til dig, om der er noget særligt at medtænke hos jer. Hvis det viser sig at din dreng ikke rigtigt vokser, så vil lægen sende jer videre til børneafdelingen som så vil udrede ham og finde ud af hvorfor - og dermed også kunne fortælle jer, hvad man i givet fald vil gøre ved det.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man kan f.eks. lave en røntgenundersøgelse af venstre hånd og håndled og man kan ved at se på knoglerne vurdere "knoglealder", som er et udtryk for hvordan ens vækstmønster er. Det betyder at man kan se om barnet er foran eller bagud i forhold til sin alder og dermed få et billede af om barnet vokser, som man normalt ville forvente. Man kan også tage forskellige blodprøver der kan give et billede af barnets vækst.

Når alt dette er sagt, så skal du prøve ikke at bekymre dig - for som lægen og sundhedsplejersken har sagt til dig, så kan det sagtens være at jeres dreng lige nu stagnerer lidt i vægt og højde, fordi han er ved at finde sit leje.

Håber du kan bruge dette videre og at jeg ikke har gjort dit unødigt bekymret, for det er bestemt ikke min mening :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)