Svar: Længdedrop
28. februar 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Når vi som sundhedspesonale måler børns højde og vægt, så er det fordi det giver et meget godt billede af om barnet trives som det skal, om barnet vokser, som det har behov for. Og man skal naturligt reagere, når børn afviger fra vækstmønsteret altså ikke vokser helt som man normalt ville forvente og man har her, ofte særligt fokus på om barnet vokser i længden.
Det er vigtigt at medtænke, at børn jo ikke vokser ens og et barn der som din dreng var meget stor ved fødslen kan sagtens have en periode, hvor han ikke vokser så meget, og hvor hans vægt og længde stabilisere sig, så hans vækstmønster bliver "mere normalt". Men man skal naturligvis holde øje med ham.
Børn ligner deres forældre og højde er arveligt. Så høje forældre vil naturligt ofte få højere børn end lave forældre. Og små forældre vil naturligt ofte også få små børn. I skal derfor også se på hvordan I selv ser ud som voksne - er I høje eller lave, det vil naturligt påvirke hvor høj eller lav jeres dreng er eller bliver.
Vækst kan ikke vurderes på en enkelt måling og derfor måler man længde og vægt flere gange og sætter tallene ind på en kurve. Barnet behøver ikke ligge præcist på kurven - man kan godt ligge over eller under en gennemsnitlig kurve - men det er vigtigt at barnet følger sin kurve. Hvis barnet pludselig begynder at afvige fra den vækstlinje som barnet tidligere har fulgt, så kan det være tegn på sygdom - og det er derfor de lige nu holder lidt ekstra øje med din dreng.
Der er mange forskellige sygdomme f.eks. fordøjelsessygdomme og hormonsygdomme, der kan have betydning for barnets vækst og jeg kan desværre ikke sige til dig, om der er noget særligt at medtænke hos jer. Hvis det viser sig at din dreng ikke rigtigt vokser, så vil lægen sende jer videre til børneafdelingen som så vil udrede ham og finde ud af hvorfor - og dermed også kunne fortælle jer, hvad man i givet fald vil gøre ved det.
Man kan f.eks. lave en røntgenundersøgelse af venstre hånd og håndled og man kan ved at se på knoglerne vurdere "knoglealder", som er et udtryk for hvordan ens vækstmønster er. Det betyder at man kan se om barnet er foran eller bagud i forhold til sin alder og dermed få et billede af om barnet vokser, som man normalt ville forvente. Man kan også tage forskellige blodprøver der kan give et billede af barnets vækst.
Når alt dette er sagt, så skal du prøve ikke at bekymre dig - for som lægen og sundhedsplejersken har sagt til dig, så kan det sagtens være at jeres dreng lige nu stagnerer lidt i vægt og højde, fordi han er ved at finde sit leje.
Håber du kan bruge dette videre og at jeg ikke har gjort dit unødigt bekymret, for det er bestemt ikke min mening :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske