Svar: Svamp i skeden - 0 mdr.

2. august 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hejsa

25-50% af alle voksne kvinder vil opleve at få svamp i skeden på et eller andet tidspunkt af deres liv. Normalt vil mælkesyre bakterierne i skeden beskytte mod, at gærsvampe kan vokse frem og de fleste kvinder, vil have enkelte gærsvampe i skeden uden at det giver. Men der er også en gruppe kvinder som har meget gærsvamp i skeden og derfor større risiko for af få ubehag og gener.

Der er forskellig årsag til at nogle kvinder får gentagen svampeinfektioner. Det kan f.eks. være i forbindelse med graviditet, eller i forbindelse med indtagelse af bestemt medicin. Hvis man er overdreven hygiejnisk og vasker sig flere gange dagligt, så forstyrer man balancen i skeden. Dette sker især, hvis man også bruger sæbe, da man både nedbryder hudens barriere og forskyder syrebalancen, så svampe får bedre vækstbetingelser.

Nogle kvinder får også svamp i skeden i forbindelse med deres menstruation. I slutningen af menstruationscyklus er hormonniveauet højere end i begyndelsen, derfor er der nogen, som har tendens til at få svamp umiddelbart efter. Årsagen til, at svamp optræder relativt ofte efter menstruation, er, at menstruationsblodet er basisk og forstyrer syrebalancen.

Tætsiddende trusser og trusseindlæg især hvis de er af syntetisk materiale, lukker underlivet inde, så det har svært ved at ånde. Brug af trusseindlæg gør, at ...

Annonce

... underlivet bliver endnu mere indelukket og fugtigt, så en svamp let kan finde grobund.

Jernmangel kan gøre at man har en nedsat opbygning af hud og slimhinder, så man lettere får infektioner, på samme måde som et svækket immunforsvar også kan gøre at man hyppigt for svamp.

Der er dog også hos nogen, hvor man ikke umiddelbart kan finde nogen årsag.

Jeg vil foreslå at din kæreste bliver behandlet med brentan, som ordineres af lægen. Når behandlingen er over og symptomerne væk, så kan hun holde balancen i skeden i orden ved at tilføre mælkesyrebakterier. Det er rigtigt at man her kan bruge A38, men din kæreste kan også købe vagitorier (stikpiller til skeden) på apoteket, som hjælper med at regulere den naturligve flora. Derudover kan man købe en specielsæbe, som hun kan bruge til at vaske sig med forneden.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis din kæreste har svamp så vær opmærksom på at dette også kan smitte dig og det derfor ikke er nok at hun bliver behandlet. Når I så er sammen igen, så smitter I hinanden.

Derudover vil jeg foreslå jer at bruge kondom, samt bruge en 'glidecreme' så du ikke 'slider' unødigt på slimhinderne i hendes skede.

Med hensyn til vitaminer og jern, så kan det være en god idé at spise en sund og varieret kost, samt evt. tage et tilskud af en almindelig multivitamintbl (incl. jern) dagligt.

Hils hende fra mig og held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor