Svar: Mere sygdom - ondt i maven ...?
28. november 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Når børn har "ondt i maven", så er det altid vigtigt at finde ud af, hvad det handler om, for det kan have mange årsager.
Børn kan naturligt få ondt i maven i forbindelse med sygdom, forkølelse, infektioner eller andet kan godt give ubehag og mavepine. Men udtrykket "ondt i maven" kan også dække over andre ting, det kan være udtryk for at barnet har brug for at blive set, som du også selv er inde på. Det kan også være udtryk for at man har for travlt, at der sker for meget i barnets hverdag, at der ikke er ro nok. Det kan være udtryk for at barnet går og tumler med nogle tanker og udfordringer i hverdagen, som barnet ikke kan sætte ord på - det kan være nogle der driller eller noget man har hørt, som man så er bange for og det eneste barnet er i stand til at sige er "jeg har ondt i maven".
Hvis din dreng virker til at være rask, hvis han spiser, drikker, leger og ikke virker syg, så skal årsagen nok findes i nogle ting der sker i hverdagen og måske har han brug for ro. Det betyder at det ikke er svømmehalsture, besøg i BR osv. der er vigtigt - selvom det også er dejligt! - men måske mere at I bare er der hjemme og ikke skal noget. At I bare er der, slapper af og han får lov til at slappe af, får lov til at mærke rastløsheden og komme og sige: "jeg keeeeder mig", fordi han pludselig ikke skal noget. Måske har han brug for at få lov til at gå i nattøj hele dagen, at I sætter jer og spiller et spil, at I bare sidder sammen i sofaen, eller måske bager en god kage ...
Med hensyn til at lillesøster er baby - nej det er hun ikke, men hun er naturligt yngre end sin bror og de skal derfor mødes to forskellige steder. Det er rigtig godt at de to leger sammen og har det så godt sammen som de har og han skal naturligvis ikke presses til at lege med andre, hvis han helst bare vil være hjemme og trives med det. Men modsat, skal han jo heller ikke altid lege med sin lillesøster, fordi hun er der og det er let og tilgængeligt, han må også meget gerne lege med andre og også lege med nogen på sin egen alder og I må naturligvis gerne tilbyde ham denne mulighed. I kan evt. invitere en fra børnehaven hjem et par timer en dag ... :)
Netop i 5 års alderen er det rigtig vigtigt for børn at have "bedste venner", det betyder meget for dem at have en rigtig god ven i børnehaven, en som de ved venter, når de kommer næste dag, en som de laver legeaftaler med. Børn i 5 års alderen vil ofte også elske at lege mere dramatiske lege og de kan bruge lang tid på at diskutere, hvem der gør hvad og hvordan ting skal gøres.
Mange børn har mareridt i 5 års alderen og det er rigtig vigtigt at I medtænker, hvad han ser af TV og hvad han hører. Han kan sagtens blive påvirket af tegnefilm der i vores øjne virker harmløse, men på ham virker det voldsomt. Han kan også blive påvirket af dyrefilm, naturfilm om bjørne, ulve og andet der skal overleve i naturen, hvor ungerne dør eller hvor man ser hvordan dyrene slås og overlevelse er svært ...
Det samme gælder bøger, historier I læser og ting han hører. Overvej meget, hvad I taler med ham om og om han kan forholde sig til tingene og hvad han egentlig forstår.
Det er vigtigt at finde en balance mellem at give ham mulighed for ro og hvile i hverdagen, det kan være dejligt at være hjemme og slappe af og lave ingenting efter en lang dag fyldt med lege i børnehaven. Men det kan også være dejligt at lege og lege og lege hele dagen, også om eftermiddagen :) Og der skal være plads til begge dele.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske