Svar: Sygdom - 0 mdr.
28. november 2011
Alder:
0 mdr.
Kære søde du
Tillykke med at du venter dig igen ... fire børn (den ene på vej), hvor den ældste er knap 5 år - jeg kan godt forstå du synes at børn og sygdom fylder meget :)
Det er helt naturligt at du som mor og som gravid, synes at netop denne årstid er hård. De bliver jo syge på skift, hvis ikke samtidig og det er nogle hårde måneder at komme igen. At du er gravid, og naturligt derfor også mangler overskud, er mere træt, hormonelt påvirket osv. gør det naturligvis ikke lettere at rumme de syge børn og deres manglende overskud og ekstra store krav til dig og din omsorg ...
Det du skal være opmærksom på er, om alle disse sygedage og dine tanker omkring sygdom og børn påvirker dig i en retning, hvor du går og bekymrer dig for meget. Du må ikke gå rundt og være ked af det, du må ikke gå og føle dig forkert, føle at det er din skyld eller selv føle dig dårlig.
Jeg ved fra dine tidligere breve at du tidligere har haft en fødselsdepression og det er rigtig vigtigt at du er opmærksom på, hvordan du har det. Du skal virkelig lytte til dig selv og de signaler du får fra din krop. Det er meget vigtigt at du reagerer, hvis du føler at du har tanker, som du ikke burde have.
Man kan have mange forskellige symptomer på en efterfødselsreaktion og med 3 fødsler bag dig og en ny baby på vej, så kan du sagtens reagere nu ... Du kan reagere med tanker, med følelser eller med rent fysisk at blive dårlig. Faktisk kan du godt reagere med lidt af det hele.
Hvis du har tankemæssige forstyrrelser, så vil du f.eks. kunne være bange for at gøre skade på dig selv eller dit barn. Du kan isolere dig, fordi det føles for svært at gå ud til venner og besøge familien. Du kan have tvangshandlinger, hvor du føler at du er nødt til at tjekke bestemte ting igen og igen.
Hvis du har følelsesforstyrrelser, så vil du ofte være rigtigt ked af det. Det kan være svært at sætte ord på, hvorfor du ikke er glad, du er bare ked af det. Du vil ofte føle dig som en dårlig mor, du vil ikke føle at du kan finde ud af at tage godt nok vare på dit barn, nogle gange vil du måske føle, at du hellere ville være uden barn ...
Har man følelsesmæssige forstyrrelser, vil man ofte også føle sig utilstrækkelig, du vil kunne blive let vred på din mand, dine børn eller dig selv. Du vil ofte også opleve skyldfølelse. Mange tør ikke være alene, de synes alt virker håbløst. Du føler dig træt, træt, træt, du glemmer måske ting og føler at du mister kontrollen, at du er forvirret og ikke har samling på tingene - som du plejer at have.
Hvis man har fysiske forstyrrelser, så vil man ofte have ondt i hovedet eller i maven, man kan føle sig svimmel, du oplever måske at du ryster på hænderne, du har hjertebanken og evt. smerter i brystkassen. Du føler at du befinder dig i en "osteklokke" og verden ligeså stille bevæger sig forbi dig, uden at du helt er med i hvad der foregår. Nogle oplever at de har en "jernring" om hovedet, andre at de har en klump i halsen og atter andre, oplever at have problemer med vejrtrækning.
Din uro for sygdom, din angst for at børnene skal blive syge igen, din følelse af ikke at kunne overskue dette, at du får det fysisk dårligt af at tænke på det osv. Det kan være sagtens være fordi det bare er alt for meget sygdom, når man har 3 børn der på skift er syge og overskuddet bare ikke er der - men det kan også være udtryk for at du reagerer på det hele og at situationen måske lige nu er for meget for dig og måske er noget du skal have hjælp til at få talt igennem. I givet fald skal du kontakte din læge.
Det er rigtig vigtigt at du ikke føler at du er underlig og at du ikke kan tale med nogen. Du skal tale med nogen - i første omgang din mand. Fortæl ham, hvordan du har det og tal så også med din læge! :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og stort knus fra mig til dig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske